Under hela torsdagen pågick det repetitioner för fullt i Gävle inför den fjärde och sista deltävlingen av Melodifestivalen 2016. Poplights utsände reporter var på plats hela dagen och dokumenterade repetitionerna och här kan ni läsa om (nästan) allt som hände under dagen.

Under torsdagen ska alla sju bidrag som tävlar i Melodifestivalen på lördag repetera för första gången på scen. Repetitionerna varar i cirka 35 minuter per artist och det mesta som ska repeteras in är kameravinklar och allt för att få till det tekniska i deras uppträdanden. Varje artist hinner sjunga igenom sitt bidrag ungefär tre-fyra gånger på scen.

Detta är det första av fyra repetitionstillfällen som artisterna får på scen. Imorgon under dagen på fredagen får artisterna ytterligare en halvtimmas reptid för sig själva, följt av ett genrep på kvällen och ett genrep på lördagseftermiddagen.

På plats i Gävle från Poplight är Ludvig Alfredsson och fotograf Jonatan Staaf. Vi kommer att under dagen rapportera direkt från repetitionerna och allting som sker under repetitionerna kommer ni att kunna läsa nedan.

PS! Glöm inte att följa oss på twitter för de allra senaste uppdateringarna.

Repetitionsschemat för torsdagen

10:50 – Eclipse (”Runaways”)
11:30 – Dolly Style (”Rollercoaster”)

(kl 12:00 – 12:25 – Kaffepaus)

12:30 – Martin Stenmarck (”Du tar mig tillbaks”)
13:10 – Linda Bengtzing (”Killer Girl”)

(kl 13:45 – 14:30 – Presskonferens med artisterna)

14:50 – Frans (”If I were sorry”)
15:30 – Panetoz (”Håll om mig hårt”)
16:05 – Molly Sandén (”Youniverse”)

(17:00 – Arenan stänger)

 

På grund av tågkaos missade vi Eclipse, Dolly Style’s och Martin Stenmarcks repetitioner.

4. Linda Bengtzing – ”Killer Girl”

Linda Bengtzing tar fram sin tuffare sida och gör ändå en klassisk Bengtzing-schlager. Det är en stor röd ridå som täcker över hela framkanten av scenen och låten inleds med ett techno-ish beat (japp, jag jämförde precis Bengtzing med techno) samtidigt som ridån går åt sidan. Där finns det en sådan där klassisk ljustrappa, lite som Anna Book hade för några veckor sedan, fast lite större… men ni fattar nog.

Linda Bengtzing har sällskap av flera husdansare och vid kanten av scenen halvt undangömd i mörkret står en körsångare. Refrängen handlar om att dyrka henne, smiska henne och allt sådant. Någonstans klämmer de även in ”instagram” och ”yin & yang” i det hela. Så blir det ju givetvis glitterfontäner mot höjningen i slutet. Det har dessvärre inte gått så bra för schlagern i de senaste deltävlingarna i år, så frågan är om det här kommer gå bra?

5. Frans – ”If I were sorry”

Det första jag känner när jag hör låten bomba ut i högtalarna i denna ganska tomma ishall är att det är faktiskt en riktigt bra låt. Midtempo-pop som förmodligen kommer få rotation på radion efter lördag. Det enda dock som verkar hålla det här numret tillbaka är Frans själv. Det känns lite som att han är nervös inför hela spektaklet och han vågar inte riktigt ta för sig.

Frans gör sitt nummer framför en stor ljusvägg och det känns lite (men bara väldigt lite) som väggen i ”Heroes”. Bakom honom lyser det upp lite animationer i form av hjärtan, ord och lite annat. I andra genomgången pillar Frans mycket med sin medhörning ganska mycket och känner sig ganska nervös överlag, men precis innan tredje omgången känns det som att han plötsligt släpper loss och det går betydligt mycket bättre. Det känns som att Frans är med i striden om finalbiljetten på lördag i alla fall.

6. Panetoz – ”Håll om mig hårt”

Panetoz står uppradade på scenen i gråa kavajer och med olika tishor på varje medlem. Numret är lite vad man förväntar sig av Panetoz. De springer omkring överallt på scenen, de springer ut i publiken och tillbaka samtidigt som de sjunger titeln ”Håll om mig hårt” hur många gånger som helst.

Det som dock imponerar mig mest är att det märks hur mycket de har övat på det här. För att vara torsdagsrep så är dansen ovanligt hårt synkroniserad, vilket är givetvis snyggt. Det enda problemet är bara att jag hör ingenting vad de sjunger om… förutom i refrängen då. De kör bara igenom låten två gånger, för att istället kunna banda in lite ”TV-fusk”. De kommer att öppna numret med att flyga in på scenen och det ska de banda in nu istället för att sjunga en tredje gång.

7. Molly Sandén – ”Youniverse”

Så var det dags. Årets sista bidrag. Den å så hajpade ”Youniverse” med Molly Sandén. Alla inbitna entusiaster vet vad det innebär att vara sist ut i startfältet under sista deltävlingen – så no pressure Molly, osv. osv. Det har ju spekulerats hejvilt kring att Molly Sandén skulle kunna ta hem Eurovision-segern för Sverige i år igen. Efter att ha sett Molly repa Youniverse idag kan jag bara ärligt säga ”jag vet inte”.

För det första är det ju bara torsdagsrep, men tyvärr är numret inget som direkt blåser mig av stolen. Det är en upptempo-låt och Molly känner sig väldigt självsäker på scenen och hennes utstrålning går rakt genom rutan. Det enda jag inte är riktigt nöjd med är slutet. 2 minuter och 15 sekunder in i låten blir det plötsligt väldigt mycket Loreen, någonstans mellan ”Euphoria” och ”My heart is refusing me”.

Rent spontant så känns detta inget som kan vinna Eurovision igen… men vad vet jag? För precis ett år sedan sa jag samma sak om Måns Zelmerlöw… och vi vet ju hur det gick.