Senast han arbetade med schlager var efter sin hyllade insats under Eurovision Song Contest 2013. Nu är manusförfattaren tillbaka i Melodifestivalens bubbla och här känner han sig som hemma. Men tiden fram tills nu har också varit hektisk då diskningar och skandaler gjort att manuset fått ändras in i det sista. 

Foto: Anna Palmgren, Poplight (c)

Edward af Sillén – Foto: Anna Palmgren, Poplight (c)

I två år har manusförfattaren Edward af Sillén haft ett uppehåll från sin inblandning i Melodifestivalen. Han har då fokuserat på andra grejer, så som att regissera Alcazars krogshow ”Disco Defenders” och skapa film tillsammans med Helena Bergström. Nu när den moderna schlagerfestivalen fyller 15 år så är han tillbaka i manusskrivandet igen. Något som Christer Björkman och af Sillén tillsammans kom överens om redan direkt efter Eurovision Song Contest 2013.

Hur är det att vara tillbaka i mellobubblan igen? 

– Det känns lite som att komma hem. Jag tar den klichén, men det gör faktiskt det. Eftersom att det är så många i teamet som är samma och som man känner igen. Det är roligt att vara tillbaka. 

Du verkar trivas så bra i Melodifestivalen, varför? 

– Det jag älskar med Melodifestivalen är att man får en möjlighet som inget annat TV-program riktigt ger i Sverige, att få göra ett stort show-program och få ta i på alla cylindrar. Det tycker jag är väldigt roligt eftersom att jag kommer från live-teater och show, jag får inte göra det så mycket annars. Sen lockar det att träffa sina kolleger igen.

Någonstans är vi alla ”stress-junkies”

Hektisk tid under diskningen

Förra veckan blev Anna Books ”Himmel för två” diskad, vilket gjorde att manuset fick skrivas om, endast två dagar innan premiären.

Hur upplevde du pressen förra veckan?

– Det är dubbelsidigt. Ena halvan går igång på det, för någonstans är vi alla ”stress-junkies” och det spännande med live-TV är att vad som helst kan hända. Det har ju aldrig hänt förut att en låt har blivit diskad så nära inpå. Såklart är det inte så roligt för Anna Book och jag har verkligen medkänsla för henne och jag pratade mycket med henne. Men man går helt enkelt igång på att det sker saker. Sen var det ju naturligtvis jobbigt med långa nätter och bara att få veta hur Anna ville göra, hur Anna mådde och lägga upp både nytt körschema och manus. 

Perrelli får rollen som gästartist

I veckans deltävling skulle Charlotte Perrelli varit den nya programledaren, men då SVT valt att göra om hennes roll till gästartist efter ett missförstånd angående Perellis medverkan i reklam för Comviq så får Gina Dirawi stå som ensam programledare på lördag.

– Vi fick skriva om manuset en hel del så att det blev Gina som ledde programmet själv och Charlotte är med på andra små sätt som artist istället. Hon är med i öppningsnumret, vi har en jättehärlig mellanakt och sen några små upptåg på vägen som kan bli roliga. 

På det här sättet så tror jag att vi kommer skapa mer tyckande

Hur anpassar du dig varje vecka för de nya programledarna?

– Det är utmaningen och det roliga. På det här sättet så blir det verkligen ett nytt program varje vecka och det tycker jag är roligt. Jag älskar ju att folk tycker, och gud vad folk tycker, och det är bra, de ska tycka! Det är så få saker på TV som vi verkligen tycker saker om och på det här sättet så tror jag att vi kommer skapa mer tyckande. Vi försöker väga in vem det är som kommer, vad har den personen för ton och så anpassar vi programmet efter det. Så det kommer bli sex olika program.

Slappnar av med Project Runway

Hur hinner du repa med alla programledarna?

– Vi har ett väldigt avancerat schema och tack gode Gud så sitter jag bredvid när det skrivs!

Även om schemat är fullspäckat för manusförfattaren så hinner han trots allt ta det lugnt mellan varven. Hans tips för att varva ned är att kolla på TV-serier. 

– Just nu kollar jag på ”Project Runway”. Därför att där är det människor som jobbar ännu hårdare än vad jag gör, med saker som är viktigare. Så det känner jag kan vara skönt att kolla på.