inforesc2015del2

Nu fortsätter Poplight att riva av årets bidrag i Eurovision Song Contest 2015. Nu ger sig expertpanelen in på den andra och sista halvan av den första semifinalen där de ska analysera och ge sina omdömen till bidragen med startnummer 9-16.

Då har det blivit dags att återigen rikta blickarna mot de tävlanden som ska tävla om att vinna hela Eurovision Song Contest 2015. Denna vecka blir det Serbien, Ungern, Vitryssland, Ryssland, Danmark, Albanien, Rumänien och Georgien som ska hyllas och sågas av vår expertpanel, som denna veckan består av Anna-Sofia PehrsonPeppe Andersson och Jesper Lindqvist.

Nu kör vi igång den sista halvan av semi 1!

9. SERBIEN – ”Beauty Never Lies” / Bojana Stamenov


Efter att ha varit frånvarande i ett år i tävlingen är Serbien tillbaka. Denna gången skickar de den väldigt färgglada Bojana Stamenov, som vann i Serbiens nationella uttagning mot två andra kandidater. ”Beauty Never Lies” är ett unikt bidrag för Serbien i Eurovision – det är nämligen det första bidraget som de sjunger på engelska! Aldrig tidigare har Serbien (inte ens Serbien & Montenegro) skickat ett bidrag där de sjunger helt på engelska. Kommer detta att bli en lyckad taktik?

Anna-Sofia: Det här är ett av de bättre bidragen i årets Eurovision. Bojana Stamenov sjunger en trevlig poplåt som efter ett par minuter kliver in i en technokostym och avslutas med ett ”Here I am!”. Starkt. Bojan- Stamenov sjunger riktigt bra och låten är precis min kopp te, jag tror på en placering på övre halvan. Bra, Serbien! Betyg: 8

Peppe: En fet Eurovisiondänga som har ett tydligt upplyftande budskap, helt enkelt inget nytt alls i Eurovisionsammanhang. Åndå tycker jag om det här, men hade det inte varit för discouppväxlingen i slutet så hade den blivit så mycket mer ointressant. Mera party i Eurovision 2015! Betyg: 5

Jesper: Serbien är kända för smäktande ballader och ett typiskt Balkansound. Här verkar man inte riktigt ha bestämt sig för hur det ska låta. Upptempo? Ballad? Det blir något mellanting. Sångerskan Bojana Stamenov har en röst som starkt påminner om Sarah Dawn Finer, vilket är ett stort plus. Men vad händer efter två minuter? Vi förflyttar oss till dansgolvet och nu är det eurodisco för hela slanten. Jag väntar med spänning på hur det här ska se ut på scenen. Hade man kört upptempo rakt igenom hade det genererat ett högre betyg, nu lider låten av svår schizofreni. Betyg: 6

10. UNGERN – ”Wars For Nothing” / Boggie


Ungern har de senaste åren varit duktiga på att skicka moderna poplåtar till Eurovision och i år skickar de en minimalistisk fredsvisa med 28-åriga Boggie, som är bland annat känd för sin video ”Nouveau Parfum”. ”Wars for nothing” sägs vara en låt inspirerad av krisen mellan Ryssland och Ukraina. Vad tycker panelen om detta?

Anna-Sofia: Nej, det här är så tråkigt och långsamt att jag blir förbannad. Det är ju ett skitfint budskap med att krig är dåligt och så vidare, men lite kvalité vill jag ha på mina fredslåtar. Ungern har dessutom skämt bort oss med riktigt bra bidrag de senaste åren och fjolårets ”Running” var en av mina stora favoriter. Trist att de inte kan följa upp den med en riktigt tjottablängare. I år blir det tyvärr botten och är tveksam om den här balladen tar sig till final. Betyg: 2

Peppe: Mera fredsbudskap! Det är fint, men inget iögonfallande. Betyg: 3

Jesper: En akustisk låt om barn och fred på jorden. Priset för årets mest nytänkande tema går alltså inte till Ungern. Videon innehåller avskalad stämsång och halvvägs in fyller en kör på och gör gospel av låten. Jag ska erkänna att det är fint och beundransvärt, men på tok för monotont för en tävling som Eurovision Song Contest. Det måste hända mer i en låt för att den på tre minuter ska sätta sig. Betyg: 4

11. VITRYSSLAND – ”Time” / Uzari & Maimuna


För andra året i rad skickar Vitryssland samma artist och samma låt till Eurovision som faktiskt vann deras nationella uttagning det året. Vitryssland har ett stående rykte om att alltid, på ett eller annat sätt, byta ut antingen låt eller artist efter att den vunnit den nationella finalen i Vitryssland. De skickar duon Uzari & Maimuna med låten ”Time”, där Uzari sjunger och Maimuna står lite i bakgrunden och spelar fiol. Hur går detta hem hos panelen?

Anna-Sofia: Jag blev helt överraskad av mig själv när jag insåg att Vitryssland skickat en låt som jag går runt och trallar på lite hur som helst. Den börjar i ett lite långsammare tempo och går sedan upp i ett lite mer poppigt beat, refrängen är mycket catchy. Sångaren Uzari kompas av violinisten Maimuna och mitt enda problem med bidraget (förutom att om det vinner kommer ESC att hållas i en diktatur igen) är väl duons brist på kemi mellan varandra. Men låten är hygglig och jag trodde väl aldrig jag skulle ta dessa ord i min mun men: hoppas att Vitryssland går till final! Betyg: 7

Peppe: Jag vet inte riktigt hur jag ska bedöma den här låten. Det känns som att jag hört den 100 gånger förut men den är inte dålig. Fiolspelet höjer hela låten men videon får mig bara att tänka på upplösningsscenen i Disneys klassiker Aladdin. Svårbedömt. Betyg: 4

Jesper: Vitryssland har nått relativt stora framgångar under de senaste åren, med bidrag där man faktiskt lagt ner tid på att skapa något. Det gäller även i år. På något sätt känns det som att man har hört låten förut – på ett bra sätt. Det är modern, tempofylld pop och känslan är att den här låten inte hade gjort bort sig i den svenska Melodifestivalen. Det är trummor, stråkar, handklapp och den patenterade ryska accenten sitter som en smäck. Kanske hade man kunnat satsa på en mer slagkraftig refräng, men det här är riktigt bra. Minsk 2016? Inte alls omöjligt (O hemska tanke). Betyg: 8

12. RYSSLAND – ”A Million Voices” / Polina Gagarina


Ännu en gång väljer Ryssland att välja ut artist och bidrag internt. Denna gången föll valet på ryska sångaren Polina Gagarina. Låten är skriven av samma svenska team som låg bakom Rysslands bidrag 2013, varav en av dem är Gabriel Alares – som tävlade i Idol 2013. Många Eurovision-fans tror att detta kan bli en skräll i årets tävling. Vad tror panelen?

Anna-Sofia: Men vad ÄR det med Ryssland och sina powerballader om fred? Det här är ju typ samma låt som var med 2013 (”What if” med Dina Garipova) fast lite sämre. Då det är samma låtskrivare som 2013 är det kanske inte superkonstigt att det låter som samma låt, men ändå! Nåja, det var inte särskilt kul eller trovärdigt då, det är det inte nu heller. Betyg: 3

Peppe: Och så kommer det ännu en midtempolåt som är pampig och smäktande. Det är inte dåligt, men i förhållande till alla andra låtar i årets tävling så blir det så otroligt tråkigt. Årets stora problem i ESC är att alldeles för många låtar rör sig inom just denna genren, det gör det tyvärr till mellanmjölk. Sen är hela videon och låten för klyschig på ett för seriöst sätt, platt fall. Betyg: 2

Jesper: För två år sedan skulle hela världen komma samman, förra året behövde världen visa varandra kärlek. I år ber man för fred och man har en dröm. Det är svårt att inte tolka Rysslands senaste bidrag i Eurovision som något annat än propaganda.
Men nu är det inte politik som ska diskuteras. Låten börjar lite segt och det är egentligen inte förrän i den andra versen som man får lite känsla för låten. Det här är modernt, snyggt och det känns härligt med en powerballad som levererar. Sjunger Polina Gagarina lika bra live kan det gå riktigt bra för Ryssland i år. Jag saknar förvisso en höjning i slutet av låten, men visst kan det här vara tävlingens bästa ballad? Betyg: 7

13. DANMARK – ”The Way You Are” / Anti Social Media


Efter några riktigt framgångsrika år i Eurovision Song Contest de senaste åren med bland annat en vinst 2013, så skickar Danmark bandet Anti Social Media, då de vann i Dansk Melodi Grand Prix – vilket är Danmarks motsvarighet till Melodifestivalen. Anti Social Media beskriver sig själva som ett band som försöker återuppliva The Beatles-soundet och trots sitt namn så är de ganska aktiva på sociala medier. Hur tror panelen det kommer att gå?

Anna-Sofia: Anti Social Media tar arvet från Beatles in till ESC 2015! Det här en okomplicerad poplåt med fingerknäpp, stämsång, ooooo, babababa och en klämmig text. Jepp, det är inget annat än en hyllning till 60-talet och det gör mig ingenting. Det är egentligen inget extra över den här biten, men det är nog just det som är grejen. Den är enkel, rak och inga krusiduller. I det här startfältet sticker den här poplåten ut och jag tror på final! Dessutom har den stor potential att bli en sommarhit. Betyg: 7

Peppe: Här har vi två spretiga doa-tjejer, en övertänd Jimmy Jansson-kille på gitarr och en gapande trummis med märklig handfattning om sina trumpinnar. Ja, som ni märker så har jag under låtens gång reflekterat över det mesta utom just låten. Det jag minns är en småsvängig 60-talsinspirerad gitarrdänga som förmodligen kommer glömmas bort lagom tills nästa vykort sätts igång. Jag uppskattar dock att de har ett eget sound! Betyg: 3

Jesper: Jag följde faktiskt den danska finalen på relativt nära håll, och förvånades över hur låg kvalitet de flesta låtarna höll – trots att flera svenska låtskrivare ställde upp. Och vad var det för låt som vann? Det låter som något The Wallstones släppte för tio år sedan, mer spännande är det inte. Låten innehåller en enkel, trallvänlig refräng som säkert kan ge Danmark en finalplats, men i övrigt är det här bara blekt. Nej, det här är nästan uteslutande ”Invisible people” en gång till. Dags för Karl Martindahl eller Johan Becker att hävda sin upphovsrätt? Betyg: 4

14. ALBANIEN – ”I’m Alive” / Elhaida Dani


Varje år under mellandagarna arrangeras tävlingen ”Festivali i Këngës”, som är en stor och mycket populär musikfestival i Albanien som fungerar som en nationell uttagning till Eurovision Song Contest. Vann gjorde Elhaida Dani med låten ”Diell” och skulle då representera landet i Eurovision – men efter några månader bestämmer sig låtskrivarna att dra sig ur Eurovision och även låten – vilket tvingade henne till att panikskriva en ny låt. Kort därefter kom ”I’m Alive” – som hon nu ska sjunga i Wien. Vad tycker panelen om detta?

Anna-Sofia: Albanien ställer upp med en midtempo-historia och tyvärr bjuder Albanien inte på någon fullträff, utan mest lite skrik och wailande som inte gör någon glad. Den här glömmer jag bort efter tio sekunder och det är jag rätt så glad för. Betyg: 2

Peppe: Det känns satsat, påkostat och välgjort, som att man vill verkligen gå långt med den här låten. Men tyvärr har de ju lyckats skriva helt fel låt för det här året. Den kommer inte synas i mängden är jag rädd, och för min egen del så säger den mig heller ingenting då den mest står och stampar. Betyg: 2

Jesper: En låt har flera beståndsdelar, men den viktigaste är utan tvekan refrängen. Därför blir det problematiskt när det känns som att refrängen uteblir. Albanien skickar i år ett bidrag som inte bara är tråkigt, det är även oklart om låten ens har en refräng.
Ja, det är lite av en överdrift. Lyssnar man noggrant hör man att låten skiftar lite, men lyssnaren ska inte behöva anstränga sig för att lokalisera låtens refräng, då är det något som inte stämmer. I övrigt är det ett fruktansvärt anonymt inslag i tävlingen och Albanien ska inte kunna ta en finalplats med en sådan låt. Betyg: 2

15. RUMÄNIEN – ”De la capat (All over again)” / Voltaj


I år satsade Rumänien stort på sin nationella uttagning. Flera artister tävlade i deras nationella final där många av bidragen hade anknytningar med Sverige – bland annat Rednex som tävlade under ett annat namn… men vann gjorde i alla fall förhandstippade Voltaj med ”De la capat”. Hur kommer det att stå sig i Wien?

Anna-Sofia: Rumänien har under ESC-historiens bjudit på både toppar och dalar. Jag brukar jogga till ”Balkan Girls” och en av mina stora ESC-favoriter är ”Playing with fire” från 2010. Men i år kommer de till Wien med en ballad (!) som visserligen inte är kass, men heller inget som jag fastnar för. Betyg: 5

Peppe: Jag uppskattar att de sjunger största delen på sitt hemspråk, det blir så mycket ärligare och verkligt på det sättet. I övrigt är det lite gubbig U2-feeling över låten och den går i midtempo som 75% av alla andra låtar i den här tävlingen. Det är ingen megahit men av någon anledning är det så pass intressant att jag vill höra låten en gång till och det är nog ett bra betyg. Betyg: 3

Jesper: Rumänska är ett språk som man idag med jämna mellanrum hör på svenska gator – men i Eurovision brukar landet oftast sjunga på engelska. Det är ett fint inslag, och språket låter lite som östeuropeisk italienska, om man ska försöka beskriva det.
Låten då? Det känns eget, charmigt och lokalt. Dessvärre kör de inte fullt ut på rumänskan utan efter halva låten byter man till engelska, jag tror nästan de hade gynnats av att köra uteslutande på rumänska här. Rumänien brukar prestera bra i Eurovision, det här är väl inte ett av deras bättre bidrag men en finalplats kan det helt klart bli. Betyg: 5

16. GEORGIEN – ”Warrior” / Nina Sublatti


Årets mest populära låttitel är nog ”Warrior”. När Malta hade sin nationella final förra året så vann Amber med ”Warrior” och bara några dagar efter segern vinner Nina Sublatti i Georgien med en låt som också, hör och häpna, heter ”Warrior”. Den här gången har Georgien fått hjälp av bland annat Thomas G:son som fick finputsa låten till den som vi hör just nu. Vad tycker panelen om detta?

Anna-Sofia: Georgien ställer upp med en poppig låt i midtempo som hade kunnat bli något med en starkare refräng. Verserna är helt okej men när refrängen kommer bjuder den inte på det där lyftet som jag vill ha. Bitvis är det lite för skrikigt för min smak. Dock: ett av de bättre bidragen som Georgien skickat, men det säger väl i och för sig inte så mycket. Hoppas dock att vi får se Georgien med ett ännu bättre bidrag nästa år! Betyg: 5

Peppe: Den här låten är en värdig avslutarlåt i Semifinal 1. Den må också vara en midtempolåt som alla andra men den är mycket fetare och har större attityd än så många andra. Den har en bra refräng som man minns lagom mycket efter första lyssningen. Jag förstår dock inte riktigt vad hon vill förmedla med texten… Jag hoppas att hon t.ex. vill krossa patriarkatet och inte starta ett tredje världskrig! Betyg: 6

Jesper: När jag hör Georgien tänker jag alltid på deras bidrag från 2013, ”Waterfall”, och när de presenterar nya låtar varje år vet jag med stor säkerhet att den inte kommer att leva upp till succén från Malmö. Det gäller även årets låt. Mycket drama, mycket trummor – låten gör sig onekligen förtjänt av sin titel. Dessvärre låter det mest som krigsrop och jag har svårt att urskilja någon vettig text. Ska man hitta något positivt så kanske det går att få till ett häftigt scenframträdande här, och det kan nog behövas när låten inte är bättre än att den frambringar en smärre huvudvärk. Betyg: 2