20150227_2156_kjell_00501Varje vecka i Melodifestivalen verkar ha ett debattämne, den här veckan har det handlat om plagiat och låtkopiering. Originellt? Nja, backa bandet en bit så var plagiering den stora snackisen varje år.

Den fjärde deltävlingen av Melodifestivalen 2015 är just avslutad, och för varje deltävling blir det alltmer tydligt att SVT har höjt lägstanivån utan att för den sakens skull höja högstanivån. Jag skrev om detta efter förra veckans deltävling, så jag nöjer mig med att säga att veckans deltävling ändå får ses som årets starkaste.

Måns Zelmerlöw hade nog kunnat ställa sig på scen och sjunga ”Blinka lilla stjärna”, varken SVT eller tittarna hade protesterat och finalplatsen hade varit gjuten. Han har synts otroligt mycket i olika sammanhang sedan han slog igenom i Idol för snart tio år sedan och det bär frukt i, vad som nästan får ses som, Sveriges största popularitetstävling.

Själv är jag mest ledsen över att Sverige verkar ha lämnat 80-talet bakom sig…

Nygammal debatt om plagiat

Jag vet inte vad ni andra tycker, men min uppfattning är att för varje år som går hamnar SVT i fler och fler blåsväder under Melodifestivalen. Vi minns alla fjolårets debatt om röstningsrobotar som kom att ta över all publicitet under turnéns avslutande veckor, och i år har det handlat om en applikation som har mångdubblat antalet röster.

Är det bevakningen som har hårdnat? Har den samlade mediekåren tagit ett kollektivt beslut att inte agera megafon åt SVT utan faktiskt granska nämnda aktör? Jag tror inte det finns det finns ett givet svar på frågan, men när man läser reportage som dessa tänds ändå hoppet om en seriös granskning av tävlingen. Självfallet i kombination med lite hemtrevlig megafonjournalistik.

Den senaste veckans snackis har inte handlat om något kringliggande ämne som röstningsprocedurer och dylikt. Nu handlar det istället om ett av tävlingens bidrag. Hasse ”Kvinnaböske” Anderssons låt ”Guld och gröna skogar” skulle enligt uppgifter vara ett plagiat… på en låt skriven av samma låtskrivare men som tidigare har släppts i Japan. Nyfiken på låten? Den finns här.

Blev faktiskt lite förvirrad när jag intervjuade Hasse vid artistpresentationen i november, han pratade då om två olika låtar, skrivna av samma person, som båda skickats in till Melodifestivalen vid flera tillfällen. Det var svårt att hålla isär vilken som var vilken, nu förstår jag varför.

Favoritplagiat från 2009

Så, är låtarna lika varandra? Är påven katolik? Det finns ett givet, identiskt svar på båda frågorna, men jag har svårt att ta det här på allvar ändå, och det finns egentligen två anledningar till detta.

Först och främst, en japansk grupp framför en låt, som i det närmaste kan klassas som svensk folkmusik? Det är svårt att hålla sig för skratt.

Men när vi har skrattat klart kan det vara värt att komma ihåg vilket forum vi har att göra med. Det är Melodifestivalen, den tävling där populärmusik reproduceras så till den grad att det är svårt att inte hitta likheter med tidigare alster.

©Christina Schilling

Christer Lindarw i After Dark ©Christina Schilling

Är låtarna i fråga lika varandra? Utan tvekan.
Är det ett plagiat? I det närmaste.
Är det första gången det här händer? Knappast.

Diskussionen kring plagiat i Melodifestivalen går långt tillbaka, men mig veterligen ställdes det på sin spets runt åren 2007-2009, då flera låtar ansågs vara kopior av tidigare hits.

Svårt att minnas? Här nedan listas ett par exempel:

Inte övertygade? Min absoluta favorit när vi talar om plagiat är från 2009. Cookies ‘N’ Beans ställde upp med låten ”What if” och lyckades med bravaden att kopiera två stycken låtar, båda från fjolårets festival. Verserna var tagna från Sanna Nielsens ”Empty Room” och refrängen var identisk med Calaisas ”If I could”. Ett givet rekord i kombinationsplagiat och från låtar skrivna endast ett år tidigare.

SVT har diskat låtar tidigare

Så plagiat i Melodifestivalen är i sig inget nytt fenomen, det ska vi ha klart för oss. Nu finns det röster som hävdar att det här inte är ett plagiat, utan att låten faktiskt har kommit ut tidigare, vilket i så fall skulle leda till att Hasse Andersson diskvalificeras. Beviskravet höjs såklart då rejält, och efter att ha hört båda låtarna går det att konstatera att det inte är samma låt, även om de är fruktansvärt lika varandra.

Att SVT diskvalificerar låtar har dock hänt förut, om än i ett betydligt tidigare stadium. En av kvällens tävlande, Måns Zelmerlöw, kan tacka gudarna för detta då hans låt, ”Cara Mia”, kom in som ersättare när Agnes ”More than a girl” diskades på grund av att upphovsmännen berättat att låten skulle vara med, innan SVT hade presenterat låtarna. Som vi alla vet innebar hans medverkan 2007 en flygande start på Måns artistkarriär.

Att en låt skulle diskas i det här stadiet, ett par dagar innan deltävlingen, är förstås otänkbart. Det hade inte spelat någon roll om det japanska bandet hade sjungit textraden ”Guld och gröna skogar”, ett par dagar innan låten går live så diskas den inte. Nu är låtarna bara väldigt lika varandra och eftersom SVT aldrig har agerat i sådana frågor tidigare gör man det självfallet inte nu heller.

Kort och gott kan vi konstatera att plagiat är något som kan diskuteras i oändlighet, men antalet låtar som anklagas för detta blir färre för varje år. Kanske kan SVT ta åt sig lite ära för detta? Om inte annat har jag sagt något positivt om dem för en gångs skull…