Under hela torsdagen pågick det repetitioner för fullt i Örebro inför den fjärde och sista deltävlingen av Melodifestivalen 2015. Poplights utsände reporter var på plats hela dagen och dokumenterade repetitionerna och här kan ni läsa om allt som hände under dagen.

Under torsdagen ska alla sju bidrag som tävlar i Melodifestivalen på lördag repetera för första gången på scen. Repetitionerna varar i cirka 35 minuter per artist och det mesta som ska repeteras in är kameravinklar och allt för att få till det tekniska i deras uppträdanden. Varje artist hinner sjunga igenom sitt bidrag ungefär tre-fyra gånger på scen.

Detta är det första av fyra repetitionstillfällen som artisterna får på scen. Imorgon under dagen på fredagen får artisterna ytterligare en halvtimmas reptid för sig själva, följt av ett genrep på kvällen och ett genrep på lördagseftermiddagen.

På plats i Örebro från Poplight är Ludvig Alfredsson. Vi kommer att under dagen rapportera direkt från repetitionerna och allting som sker under repetitionerna kommer ni att kunna läsa nedan. Poplights fotograf är inte på plats förrän på fredagen – så ni får nöja er med halvdana iPhone-bilder från torsdagens repetitioner.

PS! Glöm inte att följa oss på twitter för de allra senaste uppdateringarna.

Repetitionsschemat för torsdagen

10:50 – Midnight Boy (”Don’t Say No”)
11:30 – Caroline Wennergren (”Black Swan”)

(kl 12:00 – 12:25 – Kaffepaus)

12:30 – JTR (”Building It Up”)
13:10 – Hasse Andersson (”Guld och gröna skogar”)

(kl 13:45 – 14:30 – Presskonferens med artisterna)

14:50 – Dinah Nah (”Make Me (La La La)”)
15:30 – Annika Herlitz (”Ett Andetag”)
16:05 – Måns Zelmerlöw (”Heroes”)

(17:15 – Arenan stänger)

 

IMG_79051. ”Don’t Say No” – Midnight Boy

Midnight Boy inleder den fjärde och sista deltävlingen med ett ganska udda nummer – fast ändå inte. Framträdandet känns som en 80-talsmusikvideo och med sig på scen står det sju skyltdockor, två dansare i ”morphsuits” som ska smälta in bland skyltdockorna och ytterligare två dansare på varsitt podie på scen. Längre bak i scenen står det tre halva discokulor i golvet som lyser upp mot slutet av numret.

Midnight Boy står ”center stage” hela sitt framträdande och rör sig inte runt särskilt mycket på scenen – men han känns väldigt säker och faktiskt ganska proffsig på scen. Under första genomgången står han barbröstad med en röd jacka på sig. Till andra genomgången har han på sig en leopardmönstrad jacka. Vi får se vart detta leder.

Jag tycker om låten mer när jag ser framträdandet och känner inte att den här låten borde vara uträknad. Det här kan floppa helt, eller så blir Sverige nykära i 80-talet igen och röstar på detta.

IMG_79062. ”Black Swan” – Caroline Wennergren 

Efter tio års frånvaro i Melodifestivalen så är Caroline Wennergren nu tillbaka med a different kind of ”A different kind of love”. Låten är inte helt olik den låten hon tävlade med 2005 – fast själva atmosfären är lite åt ett annat håll. På scen står tre stora podier radade bredvid varandra, med ett trumset längst till vänster och ett keyboard till höger. Mellan dessa instrument står också ett komplett band med ståbas, trumpeter och gitarrer. Det är Melodifestivalens husdansare som agerar bandet. Bakom podierna står fyra stora strålkastare som man kan se på filminspelningar, typ…

Caroline Wennergren står framför dessa podier och sjunger genom en silvrig mikrofon med sladd. Det är ovanligt att artister har en sladd till sina mikrofoner – senast vad jag kan komma på var nog Johan Kinde i Lustans Lakejer under Melodifestivalen 2007. Caroline levererar bra på scen och jag tror att det här kan bli rätt farligt om hon sätter allt på lördag.

Det är ett ganska så vidöppet startfält där vad som helst kan hända. Det är mycket möjligt att vi får se ett avancemang med Caroline Wennergren på lördag.

IMG_79183. ”Building It Up” – JTR

Det svenska pojkbandet som, enligt vad jag blivit inpräntad med, gjort succé i australiensiska X-Factor. Låten är en väldigt klyschig pojkbandslåt som förmodligen lär få tonårstjejerna på fall. Det låter väldigt mycket 5 Seconds of Summer. Mycket ”wooh-oh-oh-oooh” i en låt som annars är ganska förutsägbart – om man inte bortser från det konstiga rap-partiet efter ungefär andra refrängen.

John, Tom och Robin börjar ute på pucken i publiken där John låtsasspelar på gitarr och under första refrängen springer Tom och Robin upp på scen. I andra versen står de på avsatsen till vänder av scenen och sedan springer de upp på scenen och fortsätter sjunga – varav Robin springer till höger om scenen för att leverera det märkliga rap-partiet under tiden som de rullar in keyboard och trummor. Numret avslutas med lite pyro och konfetti och ”wooh-oh-oh”.

Jag har svårt att få grepp om det här. Det känns alldeles för mycket ”lanseringsprodukt” än vad de flesta av artisterna som tävlar i Melodifestivalen gör. Det finns risk att det blir lite för klyschigt och medan låten inte är den starkaste denna veckan så kan denna avancera sig vidare till Andra chansen – minst… men jag blir inte förvånad om den blir utslagen direkt. Igår efter uppspelningen tippade jag att denna hamnar på jumboplatsen.

IMG_79324. ”Guld och gröna skogar” – Hasse Andersson

Efter jagvetintehurmånga år som ”Guld och gröna skogar” legat och skvalpat omkring i juryrummet så har den äntligen lyckats ta sig hela vägen fram till Melodifestivalen. Varför väntade dem egentligen? Det är riktig spelemansmusik och som vissa beskriver det ”skånsk countrydansbandsschlager”. Bakom låten ligger bland annat Anderz Wrethov, som mer eller mindre brukar bidra med sån här glad musik till tävlingen.

Hasse står med sin gitarr och börjar sin låt på samma avsats som artisterna kliver på när de presenteras i programmet efter att upphovsmännen fått vinka in i kamerorna. Det börjar med en kort vers följt av ett instrumentalt parti där Hasse promenerar upp på scen där han senare under numret får sällskap av en violinist och en stor mängd dansare, som står vid sidan och dansar en väldigt typisk svensk folkdans.

De har ställt upp en stor danshage vid sidan av scenen med björkar på staketet och vid andra sidan av scenen står en vit träbänk. Hasse lyckas leverera riktigt bra under repen och det är svårt att inte smittas av den glädje som han förmedlar på scen. Hade jag fått bestämma hade jag direkt skickat denna till final. Det kommer bli spännande att se hur TV-tittarna tar emot honom.

IMG_79405. ”Make Me (La La La)” – Dinah Nah

Ja nu blev det tjong på floretten när Dinah Nah gör troligtvis årets mest ”klubbigaste” låt. ”Make Me (La La La)” är en riktigt tung klubblåt med hårda beats och är det någon låt som ska motivera mig till att gå till gymmet så blir det denna. Det känns väldigt mycket aerobicspass med numret.

Dinah Nah använder sig inte av några större rekvisita, förutom rök på scengolvet. Det är hon och sex stycken dansare på scen. Dansarna gör ett väldigt tekniskt avancerat dansnummer och Dinah Nah fokuserar sig mest på att sjunga och tar ut lite lättare steg. Jag får lite Ace Wilder-vibbar när jag ser framträdandet men det här är mycket mer avancerat… dessutom låter det som att Dinah Nah kan sjunga lite bättre än vad Ace gjorde.

Det kommer bli väldigt spännande att se hur tittarna kommer ta emot detta på lördag. Antingen så kan den skrälla eller så kan den helt och hållet floppa. Imorgon är det genrep och då gör vi en publikundersökning – så då får vi se vad de har att säga om detta.

IMG_79486. ”Ett Andetag” – Annika Herlitz

Vad vore en deltävling utan en riktig ordentlig ballad? Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge – för kvällens och årets näst sista bidrag blir just det – en ballad. Jag förväntade mig att detta skulle vara en smörig och lite halvtrist ballad som bara sveper förbi – men jag blev faktiskt positivt överraskad.

På scen står en nästan dubbelt så stor puck som Daniel Gildenlöw hade i Göteborg för några veckor sedan. Annika står i mitten av denna och efter andra refrängen hissas den dessutom upp två meter i luften. Jag har tidigare under dagen lagt märke till att det hänger hinkar i scentaket som vanligtvis brukar slänga ut sig lite glitterkonfetti och det låter högst sannolikt att Annika kommer använda sig av det.

Annika levererar bra på scenen och det är inte så mycket som ”känns fel” i det hon levererar. Hon sätter tonerna i alla fall. Annika sjöng faktiskt på den svenska versionen av Disney-filmen ”Frozen” (”Frost”) och den berömda låten ”Let it go”. Det är inte omöjligt att hon får med sig barnfamiljerna på det här.

IMG_79587. ”Heroes” – Måns Zelmerlöw

Så var det dags för årets sista bidrag i Melodifestivalen 2015… ja om man bortser från Andra Chansen och finalen. Igår efter uppspelningen kände jag mig smått besviken av Zelmerlöws låt – men med numret som vi fått se på scen alldeles precis så blev det en större höjning. Låten inleds med att Måns sjunger direkt med country-inspirerade gitarrer i bakgrunden och sedan byggs den upp mer och mer. Ja, ni fattar nog.

Framträdandet är nog någonstans precis mellan Charlotte Perrelli’s ”The Girl” och Ulrik Munthers ”Tell the world I’m here”. Måns använder sig av en stor vit vägg som projekterar och synkroniserar Måns rörelser på scen. Det är lite streckgubbar, regn, vindar och allt sådant. Jag misstänker att det kommer ske en hel del ändringar i numret tills på lördag. Fram till sista refrängen så är det även bäddat för ett stort glitterregn från en rigg som hissas ner i taket (en liknande rigg som Molly Pettersson Hammar hade i Göteborg). Måns är helt ensam också på scen (förutom de små figurerna på skärmarna).

Jag tror tyvärr inte vid det här laget att Måns Zelmerlöw kommer ge Jon Henrik Fjällgren stryk i finalen. Det lär nog bli en bra placering för Måns i finalen dock, men nu är jag inte tillräckligt övertygad.