Idag kl 18:00 spelades alla bidragen som tävlar i Melodifestivalens fjärde deltävling i Örebro upp för pressen för första gången. Poplight var på plats och lyssnade på låtarna och här kan ni läsa om vad Poplights utsände reporter tyckte om de tävlande bidragen.

Mellan klockan 18:00 och 18:45 idag fick pressen höra låtarna som tävlade i Melodifestivalens fjärde och sista deltävling i Örebro. Poplight var på plats och lyssnade på låtarna och så här tycker Poplights reporter om veckans startfält:

 

1. ”Don’t Say No” – Midnight Boy

Midnight Boy inleder den fjärde och sista deltävlingen med en ordentlig 80-talsdänga som på något väldigt märkligt sätt påminner mig om ”The Safety Dance” – fast kanske lite mer suggestiv. När ni hör låten på lördag så kommer ni nog inte riktigt att hålla med mig om det, men i min 80-tals musikkunskap så är det så nära jag kan komma.

Frågan är bara hur 80-talsmusik ska fungera år 2015? Det kan bli succé om det lyckas att bli en ren och skär hyllning till 80-talet, eller en flopp om det hela bara slutar som en parodi på 80-talsperioden. Det ska bli spännande att se vad som händer under repetitionerna.

2. ”Black Swan” – Caroline Wennergren

Efter 10 års frånvaro från tävlingen kommer Caroline Wennergren tillbaka igen. 2005 skrällde hon sig till final med låten ”A different kind of love” och den här gången är hon tillbaka igen med ”Black Swan”. Finns det möjlighet i år för henne att skrälla som hon gjorde för tio år sedan? Ptja, inte helt omöjligt.

Det är lite vad man förväntar sig av Caroline – men ändå inte. ”Black Swan” har en hookig refräng och rent överlag låter det som något Amanda Jenssen hade gjort om hon hade fått för sig att ställa upp i Melodifestivalen. ”Black Swan” är definitivt en låt jag skulle sätta på i min iPhone och det ska bli spännande att se vad hon tänker göra på scenen.

3. ”Building It Up” – JTR

Pojkbandet JTR slog igenom i australiensiska X-Factor, där det tydligen gick ganska bra för dem. Nu ställer de upp i Melodifestivalen 2015 med en väldigt förutsägbar pojkbandspoplåt. Ja, det enda oförutsägbara är det partiet någonstans i låten där det blir något parti med dubstep-influenser där de håller på och rappar – vilket inte kanske var det mest förutsägbara, eller passande, för den delen.

Jag förmodar att de kan sjunga hyfsat live om det ändå har gått så bra för dem i Australiens X-Factor… men jag har inte följt det programmet, så jag kan inte säga något. Det känns tyvärr som att deras låt inte kommer att gå igenom rutan och jag har svårt att se de här grabbarna avancera sig vidare… om de nu inte lyckas övertyga mig i dagarna.

4. ”Guld och gröna skogar” – Hasse Andersson

Den här låten har alltså legat i juryrummet i flera år utan att komma med i tävlingen, och jag förstår verkligen inte varför när jag hör den?! Redan från första början i låten så hoppar jag till och känner glädjen rusa genom kroppen. Det kändes nästan som att jag skämdes lite för en stund (och ja… jag skäms lite fortfarande) när jag börjar digga med i den här låten. Jag verkligen avskyr dansbandsschlager – men det här slår verkligen rätt på mig.

Att säga att det är dansbandsschlager vore lite fel ändå. Några har sagt att Hasse Andersson egentligen gör ”skånsk country”, och då är väl detta ”skånsk countrydansbandsschlagerglädje”. Det är en modern ”Dans på Vejby ängar” som andas sommar, vilket kan vara skönt i denna kalla vintermånad. Utan tvekan en finalkandidat på lördag.

5. ”Make Me (La La La)” – Dinah Nah

Dinah Nah gör debut i tävlingen med en låt skriven av bland annat Dr. Alban & c:o (samma gäng som skrev Albans mellobidrag förra året) och det här är så långt från ”Around the World” man kan komma. Detta är ett tufft aerobicspass som verkligen bygger upp för ett shownummer. Många hårda beats som lär också gå loss på nattklubbarna.

Är det någon låt som ska motivera mig till att börja gymma så är det denna. Det här är en klockren klubblåt och vad jag kan komma på så är det den ”klubbigaste” av hela årets startfält. Det här kan skrälla till på lördag – vi får se först vad som händer på repetitionerna innan.

6. ”Ett Andetag” – Annika Herlitz

Ja, och vad vore en deltävling i Melodifestivalen utan en ballad? Denna veckan är det Annika Herlitz som ska leverera den. Annika är kanske mest känd för att hon sjöng den svenska versionen av låten ”Let it go” från filmen Frozen (”Slå dig fri” på svenska) och jag förväntade mig att det här skulle vara en tråkig och chanslös ballad.

Men jag kan nog erkänna att jag hade lite fel på den punkten – den är faktiskt lite bättre än vad jag förväntade mig. Det är fortfarande lite Disney-käsla över det hela, men den bygger upp sig mer och mer ju längre in i låten den kommer. Jag väntar och ser hur det blir imorgon.

7. ”Heroes” – Måns Zelmerlöw

Så var det den här låten också. Årets i särklass största snackis sedan Eric Saade skulle åka skidlift i Scandinavium. Det är sällan som låtskrivarduon Joy & Linnea Deb gör mig besvikna och med Anton Malmberg Hård af Segerstad på flighten och med Måns Zelmerlöw i cockpit så känns det här som ett vinnande koncept. Som bäddat för en vinst, kan en tycka.

Men, trots all denna hype som uppstått så nådde den inte riktigt mina skyhöga förväntningar. Mina förväntningar var att kunna höra låten och helt utan tvekan efter de tre minuterna kunna knäppa fingrarna och säga ”Ge mannen en flygbiljett – han ska till Wien!”.

Låtens inledning påminner lite om gitarrerna som hörs i vinjetten till TV-serien ”Breaking Bad”. Sedan byggs låten upp mer och mer. Det är en upptempolåt som många beskriver är en karbonkopia av David Guettas ”Lovers on the sun” och de är inte helt fel ute. Hur som helst så bör det vara en säker finalplats för Måns… men jag skulle inte bli förvånad om det blev Helsigborg.