Under hela torsdagen pågick det repetitioner för fullt i Östersund Arena inför den tredje deltävlingen av Melodifestivalen 2015. Poplights utsände reporter var på plats hela dagen och dokumenterade repetitionerna och här kan ni läsa om allt som hände.

Under torsdagen ska alla sju bidrag som tävlar i Melodifestivalen på lördag repetera för första gången på scen. Repetitionerna varar i cirka 35 minuter per artist och det mesta som ska repeteras in är kameravinklar och allt för att få till det tekniska i deras uppträdanden. Varje artist hinner sjunga igenom sitt bidrag ungefär tre-fyra gånger på scen.

Detta är det första av fyra repetitionstillfällen som artisterna får på scen. Imorgon under dagen på fredagen får artisterna ytterligare en halvtimmas reptid för sig själva, följt av ett genrep på kvällen och ett genrep på lördagseftermiddagen.

På plats i Östersund från Poplight är Ludvig Alfredsson och fotograf Jonatan Staaf. Vi kommer att under dagen rapportera direkt från repetitionerna och allting som sker under repetitionerna kommer ni att kunna läsa nedan.

PS! Glöm inte att följa oss på twitter för de allra senaste uppdateringarna.

Repetitionsschemat för torsdagen

10:50 – Ellen Benediktson (”Insomnia”)
11:30 – Kalle Johansson (”För din skull”)

(kl 11:55 – 12:20 – Kaffepaus)

12:25 – Andreas Weise (”Bring Out The Fire”)
13:05 – Andreas Johnson (”Living To Die”)

(kl 13:45 – 14:30 – Presskonferens med artisterna)

14:50 – Isa (”Don’t Stop”)
15:30 – Kristin Amparo (”I See You”)
16:05 – Jon Henrik Fjällgren (”Jag är fri (Manne Leam Frijje)”)

(17:15 – Arenan stänger)

1. Ellen Benediktson – ”Insomnia”

Ellen Benediktson var nog fjolårets stora skräll när hon lite otippat tog sig till final med ”Songbird” och de som väntar på något nytt sådant det här året får nog gå vidare – för en ny ”Songbird” är det inte. Ganska långt ifrån. Det här är en ganska mörk och suggestiv poplåt som påminner något om ”Euphoria”. Tidigare har Ellen sagt att den har lite influenser från Depeche Mode, men jag ser inga direkt likheter med detta och Depeche… eller så kan jag inte min Depeche tillräckligt.

Låten inleds med några hjärtdunk-liknande ljud och med Ellen liggandes på toppen av en pyramid av små ”Euphoria”-podier. Hon har med sig ett stort antal dansare på scenen som rör sig uppe på pyramiden genom numret och rent överlag känns allt väldigt ”space”-at.

Jag har lite svårt att se att Ellen ska kvalificera sig direkt till final på lördag – men det hade jag förra året också och det är lite det som gör henne så svårtippad.

2. Kalle Johansson – ”För din skull”

Under första genomgången av ”För din skull” så känns allt bara väldigt rörigt. Kalle börjar ute i publiken och många delar av numret är i ”split screen”. Jag vet inte riktigt vart jag ska titta egentligen? Det känns som att mycket kommer att slipas till innan lördagen och några har sagt innan att det är ”väldigt mycket Håkan Hellström” – men det är inte det första jag tänker på.

Kalle Johansson kom in i tävlingen genom att han vann tävlingen Svensktoppen Nästa i somras, och då som vinnare blir man erbjuden en plats i Melodifestivalen. Jag kommer fortfarande inte riktigt ihåg hans vinnarlåt från den tävlingen men det låter bekant med ”För din skull”.

Med sig på scen står ett band bestående av en gitarrist, en trummis, en basist, en keyboardist och två från huskören. Allt känns tyvärr ”ditplacerat” med koreograferade handklappsrörelser vid scenkanten och ”titta-in-i-ögonen-med-en-körsångare-och-sjung-samtidigt-som-du-ser-glad-ut”-rörelser. Känns ganska chanslöst på lördag tyvärr.

3. Andreas Weise – ”Bring out the fire”

Andreas Weise börjar med att stå med ryggen vänd mot publiken och gör en Robbie Williams/Tom Jones-låt där han sjunger ”Bring out the fire” hela 23 gånger (Eric Saade sjöng ”Sting” 28 gånger för två veckor sedan, för jämförelse) men jag hörde bara ”We got the fire” efter första genomgången, tills jag kollade låttexten. Så fel jag hade.

Scenografin består av en upphöjd ”stjärna” varpå det står ytterligare ett podium i mitten som hostar upp eld någon gång mot slutet. Jag sitter bara och är nervös att det ska hetta till någonstans där det inte ska, till exempel när dansarna står ovanpå podiet. Tänk vilket kaos.

Jag är inte helt övertygad om låten. Det Andreas Weise sa i sin artistpresentation på Melodifestivalens hemsida att det här är en låt ”han faktiskt kan vinna med” känns lite för generöst – men den kan gott hamna i topp fyra på lördag.

4. Andreas Johnson – ”Living To Die”

Det här är ingen ”Sing for me”, ”A little bit of love” eller ”Lovelight” vi får höra Andreas Johnson sjunga när han ställer sig på Melodifestival-scenen för sjätte året. Det här är en mörkare ballad i midtempo där Andreas sjunger hur vi alla lever för att dö. Djupt, eller hur?

På scenen står ett litet litet glaspodie som Andreas kliver upp på mot första refrängen. Han är helt själv på scenen och numret är väldigt avskalat och enkelt. Det ligger tungrök på scengolvet och det står tre lasrar längre in på scenen. Andreas får även hjälp av Edward af Sillén, som har varit med och regisserat Johnsons nummer.

Vad kan ”Living to die” ha för chanser på lördag? Väldigt svårt att säga. Det är fyra som går vidare och tre som åker ut ur tävlingen. Jag har väldigt svårt att se att Andreas är en av de tre som ryker och jag hoppas inte att han hamnar där. Förhoppningsvis ska det åtminstone gå vägen till Andra chansen… men det blir förmodligen rätt tufft om finalplatsen.

5. Isa – ”Don’t Stop”

 Smått hajpade Isa tävlar i Melodifestivalen med en relativt anonym Katy Perry-låt som inte riktigt greppar tag i en. Den är aningen catchy och det kan bli en favorit bland barnen och märkligt nog så om Dolly Style gick till Andra chansen förra veckan så är inget omöjligt för Isa, men det är ett tuffare startfält än vad det var i Göteborg.

Scenografin ser ut som en musikaluppsättning på Göteborgsoperan och hela framträdandet känns som en musikvideo som gick på Disney Channel för ett antal år sedan. Isa har beskrivit sitt framträdande innan att det ska likna ”Super Bowl” och jag förstår tänket – men varför göra det till ”Superbowl” och inte till ”Isa”? Det känns liksom inte rätt i det här sammanhanget.

Isa håller igen lite på repen och fokuserar istället på att sätta kameror och dansstegen. På den fronten verkar det gå helt felfritt och det är ju bra. Mycket handlar om hur hon presterar på lördag.

6. Kristin Amparo – ”I See You”

Hon börjar a capella, sedan byggs det upp… och upp… och upp. Under hela låten hör jag hur Kristin binder fast alla i den samlade presskåren med sin sång och många bredvid mig klämmer ut sig ett ”Åh herregud!”. Det här är förmodligen årets stora ballad som absolut kommer gå hem i stugorna.

Det är lite Adele, lite Sarah Dawn Finer, lite Norge i ESC’10 men också väldigt väldigt mycket Kristin Amparo. Pampigt, symfoniskt och helt rätt i tiden. Inte det minsta ”smörigt” som så många ballader kan bli och för er som är bekanta med Fredrik Kempe och hans ballader så vet ni vad ni har att vänta er… fast ändå inte. Ingen kan bemästra det faktum att både vara förutsägbar och ändå helt oförutsägbar på samma gång som Kempe.

Skulle gissa på att den här lär bli en av storfavoriterna och given kandidat om vinsten på lördag. Det här är något ni absolut inte vill missa på lördag.

7. Jon Henrik Fjällgren – ”Jag är fri (Manne Leam Frijje)”

Jon Henrik tillhör en av de artister jag personligen sett allra mest fram emot. Han har varit mycket i förhandssnacket om att ta hem hela Melodifestivalen och jag måste erkänna att efter första genomgången av låten så är jag inte jätteövertygad. Det var väldigt spännande fram tills man fick höra låten – det hissades ner vajrar från taket, träd bars in på scenen, en Malena Ernman-matta rullades ut, en lägereld dök upp på scenen, tre kördansare hissas upp i luften utklädda till spöken och ja, det händer en del.

Låten skulle kunna vara en anthem för något fotbolls-VM något år och den består mycket av Jon Henrik som jojkar och körsångarna tar de andra vokala partierna.

Jon Henrik håller tillbaka mycket på första repet och man känner inte av talangen i hans röst ännu – vilket kan vara bra om han inte ska vara orolig att förstöra rösten lagom tills på lördag, för det vore ganska beklagligt. Efter det andra repet börjar jag få lite mer ”feeling” för låten och det här kan bli ruggigt bra tills på lördag.