_MG_7391Den nya appen gör succé och SVT redovisar tredubbelt så många röster som efter fjolårets premiärdeltävling. Samtidigt vände röstningen upp och ner på startordningen och det är svårt att undvika att se vissa mönster.

Så var vi igång i år igen. Med en låt mindre per deltävling och mer utrymme för show och extranummer. Än så länge övertygar inte SVT i sin satsning på ett helhetskoncept, men så brukar heller inte den typen av förändringar ge önskade utslag i premiären.

Sanna Nielsen och Robin Paulsson har fått förtroendet i år, en helomvändning från förra året då SVT gick all-in på humorbanan med Anders Jansson och Nour El Refai. Det misstaget har man lärt sig av, nu är humorinslagen nere på noll och professionaliteten är satt i fokus. Det verkar ha gått hem i stugorna, några kritiska röster mot Sanna och Robin är svåra att finna hittills.

Omvänd startordning blev slutresultat

Trots att tävlingen höll bra musikalisk kvalitet är känslan att spänningen blir mindre och mindre för varje år. Alla tänkbara undersökningar görs och oddsmakarna brukar vara rätt ute i 9 fall av 10. Så blev inte fallet igår, för varken oddsmakarna eller genrepspubliken kunde förutspå effekten av SVT:s nya applikation, där tittarna även kunde rösta upp till fem gånger genom att trycka på ett hjärta under låten. Men hur stor kan effekten bli av en sådan nymodighet? Ganska stor faktiskt.

De senaste åren har antalet röster i deltävling 1 pendlat en del, 300 000-500 000 röster är vanligt. Förra året skickade till exempel 415 421 röster Yohio och Ellen Benediktsson till final. Hur många röster kom in igår då? 1 215 965 röster! 1,2 miljoner! Alltså nästan tre gånger så många som förra året, och betydligt fler än SVT någonsin har registrerat i en premiär.

Kan det ligga någon annan förklaring bakom, människor kanske har blivit mer benägna att rösta helt enkelt? Nja, då hade det gett större utslag på pengarna som skänktes till Radiohjälpen, summan från igår var nämligen den lägsta som har uppmätts i en premiärdeltävling sedan 2003! Det om något är ett tydligt tecken på att färre valde att ringa och att fler använde sig av appen.

Sist ut, först till final

Molly Pettersson Hammar

Molly Pettersson Hammar

Det må vara svårt att redan så här tidigt dra några slutsatser av vilken påverkan appen egentligen hade på resultatet. Men vissa mönster går redan nu att skönja. Som Markus Larsson så tydligt skriver i sin krönika blev en omvänd startordning i det närmaste ett resultat av detta. Hur förklarar man detta? Det tar förstås en viss tid att ladda ner en app och sedan bilda sig en uppfattning om hur den fungerar. När detta väl var gjort hade ett par låtar redan passerat, däribland Molly Pettersson Hammars ”I’ll be fine”, som såväl oddsmakarna som genrepspubliken placerade i en final.

Vad vill SVT åstadkomma med den här appen? Självfallet vill man få fler personer engagerade i Melodifestivalen och här sträcker man ut en hand till den yngre generationen. Resultatet i antal röster går inte att klaga på, appen fick en tydlig effekt. Frågan är då snarare om man inte kunde hanterat informationen kring den lite tydligare? Kanske hade det varit bra med ett meddelande innan sändningen som klargjorde detaljerna kring appen, för att således ge tittarna längre tid att förbereda detta?

Med tanke på röstningssiffran och resultatet är jag övertygad om att man på SVT hade kunnat hantera detta annorlunda, och på så sätt ändrat slutresultatet helt. Jag vill inte påstå att jag känner någon personlig besvikelse, jag är trots allt skapligt nöjd med bidragen som gick vidare, trots att min egen favorit, ”One by one” med Elize Ryd & Rickard Söderberg, fick lämna tävlingen. Men konsekvenserna av appen bör SVT ändå lära sig något av, kanske hade man inte räknat med ett sådant genomslag? Vad hade till exempel hänt om Eric Saade gått ut först igår?

Nåväl, nästa vecka bör betydligt fler personer ha appen nedladdad på förhand, och jag vågar nog påstå att resultatet då inte kommer att vara en omvänd startordning. I så fall ligger oddsmakarna illa till igen med sitt tips.