För ett par månader sedan släpptes ”My Silver Lining” – det första smakprovet på hur ”Stay Gold” skulle låta, tillika också albumets inledande spår. Redan där la First Aid Kit ribban högt och förhandssnacket om albumet viskade om ett stordåd. Med så höga förväntningar och en så fantastisk förstasingel är det lätt att bli besviken. Men First Aid Kit lyckats bevisa att de är så mycket mer än ”Emmylou”.

10303756_10152115218775965_3070875432708976684_n

Ett gammalt timmerhus mitt ute i en trolsk, mörk skog, utan elektricitet och i taket en ljuskrona av mörkt smide. Ett stort träbord, en randig och sliten trasmatta på golvet, en lätt doft av trä, tjära och stearin. I ena hörnet står ett mörkt, slitet träpiano. Där, i ljuset från de brinnande stearinljusen, placerar jag Johanna och Klara Söderberg när de första tonerna av ”A Long Time Ago” möter mig. De två magiska rösterna får självaste Tingeling att strö älvglitter omkring sig. Magi.

Countrymusik är egentligen inte så svårt, samtidigt som det är matematik, kemi och fysik på samma gång. Det komplicerade ligger i att det inte går att fuska fram country. Country är hjärta, smärta och själ. Dessutom är det minst lika mycket röstmagi som instrument. Allt måste stämma till hundra procent. Gör det inte det? Då kan du packa din Nashville-väska och åka hem. Bums.

Lyckligt vis tillhör First Aid Kit något av det mest magiska som existerat inom den här genren.
Kanske något av det mest magiska vi har inom svensk musik.

Det är kanske något speciellt med countrymusik och syskonband. Dixie Chicks, The Avett Brothers, Calaisa, Baskery… Två röster som växt ur samma stam, från samma rötter, bildar en stabil grund med starka, spretande grenar och en rikligt grönskande trädkrona. First Aid Kits ”Stay Gold” är fylld av nyfikna grenar och grönskande kronor, likväl som en stabil grund och välförankrade rötter. För First Aid Kit får sin splitternya platta att låta som om den lanserades samtidigt som EmmyLou Harris eller Johnny Cash var nya på countryscenen, men att samtidigt vara lika nutida som Miranda Lambert och Lady Antebellum. De lyckas skapa en tidlös magi. En musik som svävar mellan tid och rum. Kanske i sällskap av Tingeling. Eller Tingelings kusin i boho-inspirerade långklänningar, cowboyboots och hårsmycken av guld.

För perfektionen som ”Stay Gold” är, är så oerhört svår att få ner i ord.
Stämmorna i ”Shattered & Hollow” är så magiska att jag vill lägga mig ner och gråta varje gång jag hör dem.
Första gången jag hörde ”Master Pretender” ekade den ut i Karlskrona Konsthall efter en kaotisk jobbkväll och jag drabbades av både gåshud, skrattattack och lyckorus.
”The world is an empty frame and now you are just a name” sjunger de i ”The Bell” och varenda ord drar åt ett band kring mitt hjärta.

First Aid Kit har släppt musikmagi. Det går inte att säga något annat. Varje spår har fått ett unikt liv, varje spår är ett sådant musikaliskt mästerverk som jag vill lyssna på om och om och om igen, varje spår är där för att det är fantastiskt, inte bra, inte tillräckligt, utan fantastiskt. First Aid Kit har gjort något helt, helt magiskt.

Låt mig nu avsluta där vi, och skivan, började. ”My Silver Lining”.
 ”I don’t know if I’m scared of dying, but I’m scared of living too fast, too slow.”

Skivbolag: Columbia