Att tävla i Eurovision Song Contest med något så komplext som en countryballad kan på förhand kännas som en rent av idiotisk idé. Det visade sig dock vara ett fantastiskt påhitt. För det som uppstår när countryns texter och musik hamnar i händerna på en holländsk duo är magi.

Vi kan börja med att klargöra en sak: jag älskar countrypop. Det finns inget annat som får mitt hjärta att slå så hårt i musikväg som riktigt bra country med fantastiska sångare. Dessvärre finns det vansinnigt mycket dålig countrypop här i världen. Som att inte det vore nog så finns det dessutom vansinnigt mycket fördomar om just country. Fördomar om skäggiga gubbar i cowboyhatt som sjunger om whiskey och unga flickor, och uppsminkade söderdamer som gråter ut över brustna hjärtan och revansch på sviniga cowboys. Brustna hjärtan, whiskey, cowboyhattar, traktorer, hö och pistoler – är det verkligen bara det som countrymusiken är?

The Common Linnets

The Common Linnets

Världen, möt nu två helt fantastiska artister; Ilse DeLange och Waylon. Eller som de kallar sig tillsammans; The Common Linnets.

Att den här duon uppstod tack vare Eurovision Song Contest är, först och främst, lite svårt att förstå. Men också väldigt fantastiskt. När jag lyssnar på deras självbetitlade album känns det som att de alltid sjungit ihop. Två så oerhört kompletterande, starka röster som lyckas låta som en enda och samtidigt visa deras egna rösters personliga nyanser. Det är inte något man trillar över allt för ofta. Det är inte svårt att dra referenserna till The Civil Wars, Little Big Town och Alison Krauss. Deras två röster är som den största, mest smakrika, godaste glass du någonsin ätit. Med extra topping. Och kanske en doft av läder och fjäderörhängen.

Hur motsägelsefullt det här än må vara att skriva på en sida som är till stora delar dedikerad till Melodifestivalen, så är ”Calm After The Storm” en låt av oerhört hög klass för att tävla i Eurovision. Den är verkligen bra på riktigt. På alla sätt och vis. Vad som nästan är mer imponerande är att deras album håller lika hög klass rakt igenom. Hur jag än vrider och vänder på det, spelar fram och tillbaka, hoppar mellan spåren så kommer jag bara till en slutsats.

Det finns inte en enda låt som jag inte vill höra igen.

Albumet innehåller allt som ett countryfan kan önska sig. Fantastiska ballader som ”Broken But Home” underbara midtempolåtar som ”Still Loving After You” och ”Hungry Hands” och ren upptempocountry i ”Lovers & Liars”. Och ännu mer däremellan. Allt med vackra, välkomponerade, bildliga texter. Det är det som gör att jag älskar countrymusiken allra mest. Berättandet i kombination av instrument som banjo, nakna gitarrer och fiol. Instrumenten spelar väldigt stor roll på den här skivan – som det sig bör i country, i mitt tycke – och det låter så fantastiskt äkta och naket att det känns som att de skulle kunna stå bredvid mig och spela. Det de gör är inte bara vansinnigt bra, det de gör är på riktigt.

Så tack, The Common Linnets. Tack för att ni bildade er duo. Tack för att ni gett Europa både chans och anledning till att på riktigt upptäcka countrymusiken. Och tack för att ni gett mig ytterligare ett favoritalbum till samlingen.

Skivbolag: FIREFLY
Releasedatum: 140508
Betyg: 5/5