Oscar Zia slog igenom i X-factor och har på kort tid blivit en av de största idolerna för den unga publiken. Han har redan hunnit dansa med kändisar i Let’s dance, sjungit med Behrang Miri i Melodifestivalen 2013 och senast hamnade han på en åttondeplats i när han uppträdde på egen hand i Melodifestivalen.

Visst, Oscar Zia är en artist för en yngre publik. Men jag kan avslöja att  debutalbumet “I Don’t Know How to Dance” även kan tilltala äldre personer, till exempel en 31-åring som undertecknad. För visst är detta en bra skiva i sin genre!  Albumet innehåller låtar av kända musiksnickrare som Per Magnusson, Sharon Vaughn, Linnea Deb, Joy Deb & Anton Malmberg Hård af Segerstad – och det hörs. Här finns både en, två och fem poplåtar som ligger helt rätt i tiden. Vid sidan av Melodifestivalbidraget “Yes We Can” så är både “Without U” och “Ballare Con Me” fina popbitar som får foten att stampa takten och ja, jag vill även ta ett och annat danssteg. Ingen av låtana är direkt botten men det är synd att spåret “Kiss – I don’t know how to dance” drunknar i autotune.

Oscar Zia

Oscar Zia

Risken med den här typen av album är att det lätt kan ge en opersonlig känsla. Men jag tycker att det här speglar precis den artist och den typ av musik som Oscar Zia ska fortsätta att göra.  Det här soundet passar honom helt perfekt och albumet känns både genomtänkt och välarbetat.  För att vara 17 år är Oscar Zia otroligt medveten om sitt artisteri. Just därför ska det bli otroligt spännande att följa fortsättningen. Jag tror att den är debuten bara är början på en lång karriär.

Skivbolag: Parlophone/Warner
Releasedatum: 140402
Betyg: 3/5