infor-ESC-del3

I den tredje delen av Poplight’s ”Inför Eurovision”-serie gästas vi av inga mindre än gruppen som vann Svensktoppen Nästa och tävlade i Melodifestivalen 2014 – EKO! Nu ska den första halvan av den andra semifinalen bedömas av Poplights panel.

Förra veckan bedömdes den andra halvan av den första semifinalen och nu går panelen vidare till den första halvan av den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2014. Varje vecka kommer två av Poplights experter att analysera bidragen tillsammans med en gäst och denna veckan gästas vi av inga mindre än EKO! Poplights experter som dömer bidragen denna vecka är Linda-Marie Nilsson och Jesper Lindqvist.

Nu ska alltså bidragen som tävlar i den första halvan av den andra semifinalen bedömas, alltså alla bidrag med startnummer 1 till och med 7. De länders bidrag som kommer att bedömas denna vecka är Malta, Israel, Norge, Georgien, Polen, Österrike och Litauen.

EKO

Veckans gäst: EKO

EKO är en trio bestående av Michael Ottosson (synth), Anna Lidman (sång) och Hannes Lundberg (synth). Förra året ställde de upp i ”Svensktoppen nästa”, som de sedan dessutom vann med deras egenskrivna låt ”Yellow”, och fick därmed en garanterad plats i Melodifestivalen 2014. Under den tredje deltävlingen i Göteborg tävlade EKO med låten ”Red” som de skrev själva tillsammans med Joy Deb och Linnéa Deb och kort efter tävlingen klättrade låten snabbt upp på iTunes-listorna i Sverige.

(Foto: Mattz Birath, Poplight)

Poplights experter denna vecka är Linda-Marie Nilsson och Jesper Lindqvist. Bidragen bedöms i en skala mellan 0-5 där 0 är sämst (i klass med Portugal 2011) och 5 är bäst (i klass med Tyskland 1998).

1. MALTA – ”Coming Home” / Firelight

Först ut i den andra semifinalen är det landet som tar Eurovision Song Contest på allra största allvar där det gått så långt att landets politiker har utlovat att den dag som Malta vinner Eurovision så ska den dagen förklaras som helgdag. I år hoppas de att kunna vinna tävlingen och skickar gruppen Firelight med bidraget ”Coming Home”. Blir 2014 deras första år som segrare? Så tror panelen:

EKO: Rätt säker på att det kommer gå bra för Maltas svar på Mumford & Sons i tävlingen. Inga stora överraskningar här kanske, men en snygg och enkel poplåt med stark refräng bjuder dom på. Vi hade dock önskat mer skägg och skitighet för ett högre betyg! Betyg: 3

Linda-Marie: Åh, jag har ju en högst tvivelaktig soft spot för den här typen av akustisk country. Malta vill gärna röra sig i indieartisten Bon Ivers fotspår och ibland anar jag också nästan lite av countryslingan i Aviciis världshit ”Wake me up” i bidraget. ”Coming home” är såklart varken Bon Iver eller Avicii, men det är ganska fint ändå. Och mer genuint än någonting Malta vanligtvis brukar skicka. Betyg: 3

Jesper: Malta har ofta en tendens att likna Sverige i musikväg, varför musikkulturen är så närbelägen har jag dock inget bra svar på. I år låter det dock annorlunda. Akustisk gitarr, countryröster och munspel. Det är onekligen spännande, men det känns inte som det finns någon riktig tanke bakom strukturen. Det finns ingen refräng som lyfter låten utan den tuffar mest på och plötsligt är den slut. Kommer nog dessvärre att gå tittarna förbi. Videon verkar inspirerad av krig och soldater som kommer hem, det fastnar dock inte om man tittar bort. Inte Maltas bästa år i år. Betyg: 2

2. ISRAEL – ”Same Heart” / Mei Finegold

Efter tre uteblivna finalplatser de senaste åren skickar Israel i år sångerskan Mei Finegold. 2009 tävlade Mei i ett Idol-liknande TV-program i Israel där hon tog sig till final och hamnade på tredje plats och trots det blev hon den mest populära av alla deltagare det året. I början av 2014 valdes Mei Finegold ut internt att representera Israel och i mars hölls en tävling där folket i Israel kunde rösta på tre låtar som Mei framförde och till sist var det ”Same Heart” som vann. Vad tycker panelen om detta?

EKO: Tror man ska akta sig för vackra kvinnor med samuraj-svärd. Dom är nog betydligt farligare än vad den här låten kommer att vara i tävlingen.En rätt medioker dans-dänga, stundtals uppmixat med ofräscht tuggande gitarrer. Njaaaa. Betyg: 2

Linda-Marie: Mei Finegold har en altröst som är stensnygg och ”Same heart” är ovanligt modern för att tävla i Eurovision. Både hon och låten är lite av en light-version av Miley Cyrus och det finns en dov ”Wrecking ball”-slinga i introt. Och för att inte skrämma bort tittarna med en alldeles för modern touch så avslutar Mei med en sann tonartshöjning. Catchy, enkelt och coolt. Betyg: 4

Jesper: Israel brukar blanda och ge ganska rejält i Eurovision. En av mina absoluta favoritlåtar genom alla år är deras bidrag från 2005, ”The silence that remains”. Men sedan dess har det varit ideliga besvikelser. Tills nu! Missförstå mig inte, det här är ingen ny favorit, det är inte ens årets bästa låt. Men kvaliteten har heller inte varit överrumplande och här bygger verserna upp till en kraftfull refräng och det finns, till skillnad från Malta, en tydlig struktur. Det här är ingen potentiell vinnare, målgruppen är inte tillräckligt stor, men nog borde det bli final för Israel ändå. Av någon anledning gillar jag hebreiska också, stort plus för att det vävs in i texten. Betyg: 3

3. NORGE – ”Silent Storm” / Carl Espen

Direkt från glasmästeriet i Bergen till Eurovision-scenen i Köpenhamn. Carl Espen har sedan länge drömt om att bli artist och när han till slut bestämde sig för att skicka in en låt som hans kusin hade skrivit till norska ”Melodi Grand Prix” så kom han med i tävlingen. Väl i deltävlingen lyckades han ta sig direkt till finalen, där han sedan krossade allt motstånd och vann. Med låten ”Silent Storm” hoppas han på att ta Europa med storm. Vad tror panelen?

EKO: Men hallå älskade Norge. Fantastisk röst och låt, framförd med nerv och med klass. Satfläsk vad bra detta är. Hur det kommer att resultera i något röstnings-sammanhang är nog svårtippat, men det skiter vi i för tillfället. 12p från EKO. Betyg: 5

Linda-Marie: Det här måste vara bästa starten på en semifinal någonsin – och Norge är bäst hittills. Om det finns en chans att Eurovision Song Contest hålls inom Norden ett år till så kommer det med all sannolikhet vara Carl Espen som håller fanan 2015. Denna känslobomb till ballad river sig in bröstkorgen med full kraft. Och hans röst, tillsammans med det ensamma pianoklinket, begraver sig någonstans i det allra känsligaste där inne. Lätt topp fem i finalen. Råfint. Betyg: 4

Jesper: Första gången jag hörde ”Silent storm” var jag inte alls övertygad. Men jag gav låten ett par lyssningar och i rätt kontext och sinnesstämning är den riktigt bra. Jag hyser fortfarande tvivel kring Espens engelska uttal men i Eurovision bör det inte vara något han faller på. Så hur farliga är Norge i år? Jag tror dessvärre att låten måste slå snabbare än ”Silent storm” gör. Den är som sagt anpassad för en viss sinnesstämning och jag ställer mig tveksam till att Europa tar till sig låten när det väl är dags. Men i grunden är den ändå riktigt bra, och ger man det ett par lyssningar är man fast. Betyg: 4

4. GEORGIEN – ”Three Minutes To Earth” / The Shin & Mariko Ebralidze

Förra året skickade Georgien en låt skriven av Thomas G:son, ”Waterfall”, som spåddes vara en av de stora favoriterna inför finalen, men trots det hamnade Georgien på en bottenplacering. I år skickar Georgien bidraget ”Three Minutes To Earth” till Eurovision, som framförs av det tyska bandet The Shin tillsammans med sångerskan Mariko Ebralidze, och vad Georgien hoppas uppnå för resultat i tävlingen är inte helt för uppenbart. Så här tror panelen om chanserna för ett Eurovision 2015 i Georgien:

EKO: Åh herre… Det låter som att det är några övertända, jazzstuderande folkhögskole-elever som arrangerat denna. Tonart- och taktartsbyterna står som spön i backen och man får hålla i hatten för att över huvud taget ha en chans att hänga med. Och vad tusan handlar låten om??? Betyg: 1

Linda-Marie: Det här låter riktigt trevligt. I början. Men redan efter 30 sekunder blir jag frustrerad och provocerad av Georgiens folkmusikbidrag. Det finns en ganska fin och originell melodi i låten, men den tappas bort helt i ett mischmasch av ingenting och bidraget låter som sjuttiotvå låtar på samma gång. Antingen tar tittarna detta på allvar som någon georgisk motsvarighet till den irländska pubmusik Johnny Logan & Friends gör – eller så skrattar de hela vägen till chipsskålen. Betyg: 1

Jesper: Intressant inledning, låten svänger i tempo fler gånger än jag kan räkna till. Jag pratade tidigare om struktur, avsaknaden av detta drabbar låten negativt och det är precis vad som händer Georgien. Låten är helt enkelt förvirrande, vad ska jag lyssna på exakt? Vad vill de åstadkomma med alla taktskiften? Jag ställer mig frågande till om Georgien ens vill vinna i år. Det här är nämligen så dåligt att ingen vid sina sinnens fulla bruk borde kunna rösta på låten. Betyg: 0

5. POLEN – ”My Słowianie” / Donatan & Cleo

Efter två års uppehåll från tävlingen är Polen tillbaka i Eurovision Song Contest och i år valde Polens statliga TV-kanal att skicka bidraget ”My Slowianie” med Donatan & Cleo till Köpenhamn. Det här bidraget är dessutom, förvånande nog, det mest populära bidraget just nu på Youtube av alla 37 bidrag som tävlar i Köpenhamn med över 41 miljoner visningar. Kommer detta att bli det mest populära bidraget i TV också? Så här tror panelen!

EKO: Det här är väl ungefär lika fräscht som en 6 veckor gammal burk med Gubbröra som legat framme i solen. Vi står mållösa inför bedrövelsen. Fråga: Är det R. Kelly som regisserat videon? Rött kort för denna låt. Betyg: 0

Linda-Marie: Det här är en sak: Vedervärdigt. Polens bidrag är ett försök till att göra någon slags Nikki Minaj-hiphop om hur heta slaviska tjejer är. Hela kitet är sexistiskt och videon är en äcklig fest i långa inzoomningar på nakna kvinnobröst, smisk och mjölk som rinner ur öppna munnar. Det får Paradise Hotel att framstå som ett konfirmationsläger. Hej då, Polen. Kom tillbaka med lite härligare värderingar och tja, kanske även en melodi, nästa år. Betyg: 1

Jesper: Wow, den här låten skulle man kunna skriva en hel uppsats om. Inte om låten i sig men vad den förmedlar i form av könsroller, kvinnosyn etc. Jag ska försöka avstå från att röra mig ditåt, men efter att ha sett videon är det svårt att undvika. Man glömmer helt bort att lyssna på låten (som för övrigt är värdelös) och förundras istället av hur videoproducenten tänkte. Och hur ska man bygga upp ett scenframträdande på det här? Många frågor är obesvarade, vad som är klart är att Polen inte kommer att gå till final, hur många lättklädda tjejer man än tar in på scenen. Betyg: 0

6. ÖSTERRIKE – ”Rise Like A Phoenix” / Conchita Wurst

För första gången på länge valde Österrike i år ut sin artist och bidrag internt inom TV-bolaget och det blev en av Europas mest populära drag-artister, Conchita Wurst, som fick representera landet i Köpenhamn. Conchita har tävlat om att representera Österrike redan 2012, där hon hamnade på en andra plats efter rapduon Trackshittaz. Låten som Conchita ska tävla med heter ”Rise Like A Phoenix” och så här tycker panelen om låten:

EKO: Alltid suveränt med en norm-utmanande, skitsnygg drag-artist som dessutom sjunger fantastiskt! Snyggt James Bond-Musikal-ballad-arrangemang som visserligen inte känns superhett alla gånger, men som aldrig kan riktigt räknas bort heller. Ring in Anders Berglund med orkester och gåshuden infinner sig garanterat. Betyg: 4

Linda-Marie: Dragshowartisten (som är rätt så lik Ola Salo, va?) har redan blivit en Youtube-snackis med sina 1,5 miljoner visningar på nätet. Men Conchita Wursts coola artisteri och stiliga skägg håller tyvärr en helt annan klass och kvalitet än låten. Balladen vill gärna vara Adeles Bond-theme ”Skyfall”, men når inte ända fram. Däremot är det rätt härligt med en androgyn drag-fest såhär efter Polens deppiga genusideal. Betyg: 2

Jesper: Det är lite musikalkänsla över Österrike i år. Det är storslaget och jag kan tänka mig många dramatiska inslag på scenen. Men är det en bra låt? Jo, det får jag ändå säga. Det storslagna blir inte för mycket och man bygger verkligen inför en kraftfull refräng. Frågan blir då snarare om Conchita Wurst (vilket namn!) klarar av de höga tonerna, jag har ännu inte hört låten framföras live. Helt OK från Österrike, men vi pratar inte om någon potentiell vinnare. Betyg: 3

7. LITAUEN – ”Attention” / Vilija Matačiūnaitė

Om ni tyckte att Melodifestivalen var ett utdraget TV-program i Sverige med fyra deltävlingar, en Andra chans och en final så ska ni rikta era blickar mot Litauen – där har de nämligen haft nio deltävlingar, en semifinal och en final, plus ett jubileumsprogram på det hela. Vann gjorde sångerskan Vilija Mataciunaite med ”Attention” och varje år sedan 2011 har Litauen lyckats ta sig till final. Kan Litauen ta sig till final igen för femte året i rad? Så här tror panelen:

EKO: Suck. När ska vi slippa ”halvtempo-blöj-dubstep”-prylen i dessa sammanhang? Detta faktum, kombinerat med en helt frånvarande sång-time (ibland känns som att hon ligger en minut före resten av låten), man blir alldeles snurrig och vill raskt gå in i köket och fylla på sitt glas med flädersaft efter bara 30 sek. Den här låten kommer falla d-d-d-d-down. Betyg: 1

Linda-Marie: Det här låter så mycket 90-tal i bryggan mellan vers och refräng att jag bara vill slita fram bootcut-tighsten och magtröjan från det innersta hörnet i garderoben. Låten dansar Steps-dansen från ”5, 6, 7, 8″ och stammar snabbare än Meja gjorde i ”All about the money”. Det enda som faktiskt är trevligt med Litauens bidrag är ärligheten. Kvinnan skriker sitt yttersta för attention och well, hon får ju det. I tre minuter. För mer än så kommer tittarna inte att orka med. Betyg: 2

Jesper: Vi ska väl börja med något positivt ändå. Inledningen är skaplig och det låter faktiskt som en riktig låt. Sedan går det raka vägen utför. Refrängen går ut på att skrika ut ett ord så många gånger som möjligt och det enerverande bakgrundsljudet går mig verkligen på nerverna. Efter att ha hört delar av den innan ska det sägas att låten i sin helhet var bättre än i utvalda delar, men det säger dessvärre inte så mycket. Det här var ingen höjdare. Betyg: 1

Topp 3 – Del 3/5

  1. Norge – 13p
  2. Österrike – 9p
  3. Israel – 9p

Nästa vecka

Nästa vecka tar vi oss an i panelen den andra halvan av den andra semifinalen, då bidragen som tävlar med startnummer 8 till och med 15. De bidragen som Poplights panel bedömer då är Finland, Irland, Vitryssland, F.Y.R. Makedonien, Schweiz, Grekland, Slovenien och Rumänien. Fredag den 25 april är vi tillbaka igen med en ny panel och en ny spännande gäst – häng med oss då!

Håller du med panelen denna veckan? Vilken låt är din favorit än så länge? Kommentera nedan!