Helena Paparizou

Helena Paparizou

Efter sju års musikalisk tystnad i Sverige är nu Helena Paparizou tillbaka. Med plattan ”One Life” som uppföljare till Melodifestivalsuccén ”Survivor” vill hon visa en mognare, vuxnare version av den unga artisten som 2005 kammade hem segern i Eurovision Song Contest.

Helena Paparizou besitter en röst av guld, det är något vi alla bör enas om. En stark, personlig röst som är briljant såväl live som på skiva. Man kan, på allvar, känna varenda känsla i Paparizous röst när hon tar i. Medan hon knäcker varenda poplåt med snygga, rappa fraseringar och stark röst, så ger balladerna närmast Céline Dion-vibbar i vissa stunder. Det är, med andra ord, en oerhört kompetent sångerska vi snackar om.

Denna sångerska har kastat sig fram mellan musikstilar de senaste åren. Efter lite rockigare pop på grekiska landar hon på den svenska marknaden igen med en skiva bestående av radiopop, dansgolvsflirtar och ballader. ”One Life” är menad att visa en vuxnare sida av Helena Paparizou, ett sätt för den svenska publiken att möta den forna Eurovision-vinnaren som idag är en 32-årig superstjärna som varit med om en hel del. Och till stora delar lyckas det. Titelspåret är en midtempolåt som handlar om kärlek som inte längre är vid liv – en låt där Paparizou definitivt får mig att tro på vartenda ord hon sjunger. En ganska sorglig låt som ändå känns varm och hoppfull.

Där skivan brister är kanske, tyvärr, stundvis det textmässiga. ”Chainsaw” är en schyst poplåt som tyvärr fått en riktigt risig engelsk text. Textraden ”baby I’ll be your sweetie/or rough like a chainsaw” känns tyvärr inte alls som en del av den vuxnare Paparizou. Musikaliskt hade jag kanske också önskat en lite större bredd, eller kanske att det hårdare från de senaste årens skivsläpp hade följt med, för nu känns skivan till stora delar som enkelt radioskval och inte alltför långt ifrån föregångaren ”The Game of Love”. Det som gör att skivan ändå går varm är till exempel supersnygga ”4 Another 1” där Paparizou får göra det hon är absolut bäst på – grym etnopop -, magiska Jill Johnson-duetten ”Enough” och mitt favoritspår från den grekiska plattan, ”Set Your Heart On Me”.

”One Life” är kanske ingen kioskvältare. Det är däremot en grym comeback från en efterlängtad artist, och en skiva som kommer att ha ett långt liv såväl på radio som i fansens hjärtan.

Skivbolag: Universal Music Group, Lionheart Music Group
Releasedatum: 140326