Alcazar

Alcazar

Lurar SVT sina tittare eller är man klara med sina regler. Sedan 2009 har förinspelad körmusik varit tillåten men få av tittarna känner till detta. Och vad är grejen med ”hårchocken” vi fick bevittna igår?

 

Så var vi halvvägs igenom finalveckan, och redan nu har spekulationerna startat. Vem vinner? Vem floppar? Vilken låt blir årets snackis?

Ser vi till den statistik vi kan utläsa är det två bidrag som slåss om slutsegern, nämligen Ace Wilder och Sanna Nielsen. Den förra närmar sig två miljoner lyssningar på Spotify och oddssättarna sänker hennes odds för var dag som går. Detta medan Sanna Nielsen har setts som favorit ända sedan den samlade pressen hörde hennes låt för första gången i Linköping. En rutinerad melodifestivalräv mot en nykomling (som trots allt är äldre än Sanna, det kan man inte tro). På Poplight har vi i dagarna producerat en längre intervju med Ace Wilder, vill ni lära känna artisten som kan komma att representera Sverige i Eurovision, gå in och läs porträttet av Sveriges nya stjärnskott.

 

Repetitionerna under torsdagen bjöd inte på så värst många överraskningar. De flesta artisternas nummer är intakta från deltävlingarna och de flesta artisterna har inte ens bytt scenkläder. Däremot blir en annan faktor, välkänd sedan tidigare, påtaglig.

Helena Paparizou

Helena Paparizou

2009 ändrade SVT sina regler och började tillåta förinspelad körsång i Melodifestivalen. Detta har utnyttjats av flera bidrag genom åren men i vissa bidrag blir detta ”verktyg” extra påtagligt. Alcazar menade igår att man inte märker någon skillnad mellan tiden innan 2009 och idag, de använder sig fortfarande av körsångare live (fem till antalet är de). Samma fenomen blev påtagligt under Elena Paparizous ”Survivor”, under ett parti i slutet av låten för hon bort mikrofonen från munnen men sången som dånar ut i den mäktiga Friends Arena fortsätter att vara lika stark.

Hur resonerar SVT kring detta? Christer Björkman sa i en intervju under fjolåret att han inte kan förstå att Eurovision inte använder detta system än. I hans ögon handlar allting om att producera en bra show som tittarna kan uppskatta. Jag kan förstå honom, målet för SVT måste förstås vara att leverera en show som gör skäl för det varumärke Melodifestivalen har växt till under de senaste åren.

Samtidigt kan jag fråga mig om man inte bedrar tittarna lite med detta trick. Skulle man fråga 100 slumpmässigt utvalda tittare om Melodifestivalens regler tror jag knappast att en majoritet skulle kunna redogöra för de regler som faktiskt gäller kring Melodifestivalen. Det innebär alltså att relativt få vet om att artisterna faktiskt inte behöver sjunga för fullt i alla partier av låten.

Vad kan man säga om detta? Jag har full förståelse för SVT:s drag, man vill skapa en bra show och samtidigt kunna leverera de tittarsiffror som står i paritet med tidigare års festivaler. Inga konstigheter där.

Men förlorar man inte något på vägen? Jag kan själv känna att jag saknar numren från innan 2009 där man faktiskt kunde höra att artisten sjöng live. För det är en helt annan upplevelse, både i TV och live, när en artist sjunger live. Visst blir man uppbackad av en kör som fyller i de toner artisten inte själv kan ta, men det är en markant skillnad mellan detta och att ha förinspelad körmusik, vars mål är att efterlikna artisten i största möjliga mån.

Men en nyanserad bild är på sin plats i det här ämnet, Melodifestivalen har fått en rejäl ansiktslyftning i och med den förinspelade körmusiken. Artisternas nummer har blivit mer avancerade och  showen har blivit en större del av tävlingen. Slutsatsen är således att vad som hänt är på gott och ont. Livekänslan har förlorats medan showen, och dansnumren, har nått en ny dimension.

 

Under gårdagens repetitioner bjöds journalisterna, i vanlig ordning, på stor humor från produktionsteamet. I täten stod den legendariske studiomannen Henrik von Zweigbergk. Herr Zweigbergk var uppenbarligen sugen på att fotografera och han hann ta ”selfies” med både Sanna Nielsen och Alcazar, inne i discokulan. I vanlig ordning fällde han även sedvanliga kommentarer som:
”En kabel lossnade i discokulan. Äh, på ett eller annat sätt kommer i nog ner”
” Varje gång vi har melodifestivalen så ska Alcazar vara med i finalen, jag tycker att vi bestämmer det här och nu”

Anton Ewald

Anton Ewald

Den samlade pressen var dock mest nöjda med Anton Ewalds ”hårchock”. I slutet av hans nummer sprutar kolsyrestyrd luft upp från under scenen och helt oavsiktligt träffade luften honom i ansiktet. Anton har väldigt långt hår varpå luften gav honom en spretig mohikanfrisyr först, något som sedan förvandlades till en klassisk 80-tals frisyr. Han fick motta en stor skrattsalva men var med på noterna och hävdade att han bjöd på den showen.

Nu är det dags för det slutgiltiga testet, nämligen genrepet där finalshowen ska köras igenom inför publik för första gången. Anton Ewald hade problem med rösten igår och måste ordna detta om han planerar att vara med i morgondagens toppstrid. Genrepet är extra viktigt eftersom det är denna tillställning den internationella juryn utgår ifrån i sin bedömning. Ett sämre framförande här kan således rendera i tappade poäng under morgondagen, något artisterna bör tänka på. Ni följer, med lätthet, genrepet via Poplights twitter.