I dag drar årets sista torsdagsrepetitioner igång på scenen i Friends Arena. Poplight finns på plats hela dagen för att rapportera om allt som händer när årets tio Melodifestivalfinalister gör sina första repetitioner på finalscenen inför lördag. 

Idag kommer artisterna av olika anledningar inte repetera i lördagens startordning. Först ut är YOHIO, sedan i tur och ordning: Ellen Benediktson, Oscar Zia, Ace Wilder, Linus Svenning, Helena Paparizou, Panetoz, Sanna Nielsen, Alcazar och Anton Ewald.

Yohio

Yohio

YOHIO – ”To the end”

YOHIO håller igen på rösten under första repetitionen. När Poplight träffade honom tidigare under dagens presskonferens nämnde han ingenting om röstproblem, så det är antagligen bara för att inte slösa på rösten. Kast med liten eldboll är med från start – men nu är den större än någonsin. I tredje repetitionen går någonting fel med eldklotet och YOHIO bränner sig. Han bär inte handskar och får snabbt kallt vatten till handen på scen. Det blir en längre paus mellan YOHIOs tredje och fjärde repetition, men i sista kastar han åter bollen utan handskar. Vissa lär sig aldrig. (Linda-Marie)

Ellen Benediktson

Ellen Benediktson

Ellen Benediktsson – ”Songbird”

Den största överraskning för oss på pressbänken är att Ellen har bytt outfit. Rejält. Nu repeterar hon i en Jessica Andersson-kort shortsdräkt i glitter och grått. I övrigt är numret sig likt och Ellen sjunger ut i varje rep. Studioman-Henric von Zweigberk tackar Ellen för glittret som tydligen gör sig mycket bra med ljussättningen. Behåller hon outfiten till lördag, tro? (Linda-Marie)

Oscar Zia

Oscar Zia

Oscar Zia – ”Yes we can”

Oscar Zia har inte ändrat något i sitt nummer. För Poplight berättade han tidigare att han inte heller går mot vinst på lördag, men en hel intervju om det kommer senare. Men trots det studsar han glatt runt med sina dansare och tv-skärmar. Inför tredje repet uppstår en klädkris hos Team Zia. Oscar ylar: ”Har du en säkerhetsnål, Maggan?!” till sin designer Maggan Julle från scenen. Full action, med andra ord! Nu får jag höra att det är Oscars byxor som behöver säkerhetsnål. Är det skrevgreppet som tar ut sin rätt på de stackars kläderna, tro? I sista repet kör Zia med säkerhetsnål – och full pyro. (Linda-Marie)

Ace Wilder

Ace Wilder

Ace Wilder – ”Busy doin’ nothin”

Ace Wilder repeterar inte i scenkläder, om man säger så. Finalisten som toppar Spotifylistan kör istället i träningslinne och joggingbyxor. Men kläderna är också det enda hon håller tillbaka på. Här ”work work work”:as det i rasande fart, trots att det bara är torsdag. I sista repet kommer Ace av sig och missar text, vilket leder till att hon avslutar sin repdag med ett missnöjt ”Crap!”. (Linda-Marie)

Linus Svenning

Linus Svenning

Linus Svenning – ”Bröder”

Redan från start meddelar studiokapten Henric von Zweigberk att Linus inte kommer att gå fullt ut med rösten. Det gör han inte. Linus börjar första repet med att mima refrängerna, men när han kör tredje gången är det fullt ut och mer därtill. Dessutom kör Linus vidare med sitt klädbyte inför sista refrängen. Eller ja, där han tar av sig jackan och snidar om till enbart linne. Då blir det kamerafest för alla fotografer på plats. (Linda-Marie)

Helena Paparizou

Helena Paparizou

Helena Paparizou – ”Survivor”

Helena, eller Guldbyxan, som jag numera vill kalla henne, spar inte på krutet på repet. Idag har hon snidat om till en guldrandig skjorta med midjeskärp och, hör och häpna, guldbyxor. Bilder kommer, vi lovar! Dessutom håller hon inte igen en ton på första genomsjungningen. Hur det låter? Orimligt bra. Nästan för bra faktiskt. Körsången som dånar ut är otroligt stark och när hon på slutet tar bort mikrofonen från munnen hör man i stort sett samma röster dåna ut i arenan. Fullt tillåtet förstås, men är det 100% etiskt försvarbart? Det är verkligen otroligt mycket körsång! (Linda-Marie/Jesper)

Panetoz

Panetoz

Panetoz – ”Efter solsken”

Det är dags för glädjespridarna från Jordbro, även kallade Panetoz. Och visst är det svängigt! Det är ingen överavancerad koreografi vi bjuds på, men det är precis så det ska vara också. Gruppen är rakt igenom oförutsägbar och det ska vara spontana rörelser tillsammans med, vad Nebeyu Baheru valde att kalla, ”afrobeats”. Det ser ut som att gruppmedlemmarna har genuint roligt på scenen, något som inte ska underskattas på lördag. Det lockar nästan att springa upp på scenen och dansa med Panetoz. Glädjespridare var ordet! (Jesper)

Sanna Nielsen

Sanna Nielsen

Sanna Nielsen – ”Undo”

Anton Ewald pratade tidigare idag om att det mest unika bidraget kommer att vinna årets Melodifestival. Jag undrar om inte det här är årets mest unika bidrag. Det är en kombination av en avslagen ballad och, i sluttampen, enorm power. Att Sanna sedan är tävlingens överlägset bästa sångare drar ju inte ner betyget heller, detsamma gäller den fantastiska scenografin. Framför allt låter det internationellt, och någonstans kan jag se detta komma väldigt högt i Eurovision senare i år. Onödiga spekulationer förvisso, men känslan säger att 2014 är Sannas år. (Jesper)

Alcazar

Alcazar

Alcazar – Blame it on the disco

När vi ändå är inne på ämnet proffsiga artister, vi får nog lägga till Alcazar under den kategorin. Det är ta mig fan skrämmande hur professionella Tess, Andreas och Lina är. Behöver de ens repetera? Framför allt är jag riktigt svag för en detalj i början av låten när musiken kommer igång två takter för tidigt, riktigt snyggt.
Om vi ska se det med lite mer kritiska ögon kan man fråga sig hur mycket de faktiskt sjunger här. Andreas håller en väldigt låg ton i refrängerna, man får anstränga sig för att höra den. Sedan använder man sig av fem stycken körsångare som finns gömda i kulisserna. Som grädde på moset finns även körmusik förinspelad så frågan kvarstår, hur mycket sjunger de egentligen? Hur som helst, numret är en fröjd för både öga och öra, det räcker för bra för min del. (Jesper)

Anton Ewald

Anton Ewald

Anton Ewald – Natural

Anton beskriver årets låt som mer genuin än förra årets ”Begging”. Och jag är väl beredd att hålla med lite. Det syns på honom att motivationen är större än under fjolåret, trots glädjetårarna i Karlstad. Dansen sitter klanderfritt och vi har en given vinstkandidat här. Men hur går sången? Under första genomkörningen är det bitvis rätt falskt, framför allt i början av låten där han inte alls kommer in rätt. Det sitter bättre i andra genomkörningen, men nu strular istället andra partier i låten, allt kan inte räddas av körsång. Anton har stora problem med mikrofonen och låtens andra halva speglas av ren uppgivenhet.
Om vi ska lämna Antons sångproblem så måste jag ändå säga att ”Natural” är en av de låtar som växt mest i mina ögon under de senaste veckorna. Den behövde ett par lyssningar men idag är det klart ett av tävlingens starkaste bidrag (förutsatt att Anton sätter sången). Kan det bli slutseger? Går inte att räkna bort, men då måste nog de internationella jurygrupperna falla pladask för detta efter morgondagens genrep.
PS: Under sista repet använder man sig av kolsyrestyrd rök som skjuts upp från scenen, denna träffar Antons hår upprepade gånger och i sista refrängen får han en mohikanfrisyr. Detta leder till att hela presskåren brister ut i skratt, inte minst när detta spelas upp på storbildsskärmen efter repetitionen. (Jesper)