Anton Ewald

Anton Ewald
© Mattz Birath, Poplight

I lördags när den fjärde deltävlingen av Melodifestivalen 2014 ägde rum i Örnsköldsvik rattade hela 3 136 000 tittare in och såg direktsändningen, en ökning på 130 000 tittare sedan förra veckan. Det är dessutom den mest sedda deltävlingen någonsin under ett pågående vinter-OS.

Den första tittarsiffran från lördagens deltävling av Melodifestivalen 2014, när Alcazar och Anton Ewald tog sig till final, landade på 3 136 000 tittare, uppger Dagens Media. Det är en ökning på ungefär 130 000 tittare sedan förra veckan och dessutom en ökning på 15 000 tittare sedan den fjärde deltävlingen förra året, enligt Sveriges Television.

Förutom det ökande TV-tittandet under den fjärde deltävlingen ökade dessutom röstningssiffran, som landade på 318 155 röster vilket gav 546 351 kronor till Radiohjälpen. Detta är att jämföra med förra veckan i Göteborg, där röstningssiffran landade på 258 030 röster och 447 829 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Tittarsiffran är preliminär och kan komma att justeras uppåt om någon vecka.