Linnéa Deb & Joy Deb

Linnéa Deb & Joy Deb

Idag är det dags för den tredje deltävlingen av Melodifestivalen 2014 där åtta artister ska göra upp om två platser till finalen i Friends Arena. Joy Deb och Linnéa Deb är två låtskrivare som har med hela tre bidrag i deltävlingen ikväll, bland annat Outtrigger, EKO och Ace Wilder. Poplight har fått en intervju med låtskrivarduon som har (tillsammans med Fredrik Kempe) med flest bidrag i årets Melodifestival.

 

Under torsdagen fick Poplight en pratstund med de två låtskrivarna som ikväll har med flest bidrag i deltävlingen. Med tre bidrag med av kvällens åtta har de en ungefärlig 40% slumpmässig chans att ta sig vidare i tävlingen. Här kan ni läsa all kul fakta ni inte visste om deras bidrag som tävlar och annat skoj.

LD = Linnéa Deb
JD = Joy Deb

Varför är det så att ni har med tre bidrag den här veckan?

LD: Fråga Christer Björkman, ha ha! Jag tror att de sätter ihop ett program och så tar de inte hänsyn till hur många låtar Fredrik Kempe har där, till exempel, utan jag tror det bara är att de vill sätta ihop ett bra program.

JD: Ja men det är ju det. De måste ju få ihop ett TV-program. Det är ganska självklart. Man kan inte sätta Oscar Zia, Anton Ewald och Yohio i samma deltävling, det fungerar inte.

Ni har ju med fyra låtar i år, lika många låtar som Fredrik Kempe, men han har en i varje deltävling. Är ni liksom avundsjuka på att ni också inte har det, så ni får resa runt på alla exotiska ställen?

LD: Nja, både ja och nej. Det är jättehäftigt att vara med varje vecka men samtidigt har vi småbarn. Så för oss är det ganska bra så här. Förra året var vi med i den sista deltävlingen, sedan blev det Andra chansen och därefter finalveckan, så det blev tre veckor i rad, så det var lite länge från barnen. Så både dåligt och bra.

Är ni redo för om det skulle bli samma sak i år, med Andra chansen, finalen och Eurovision?

LD: Ha ha ha, jo då, vi är alltid redo!

Vad tror ni om era chanser det här året då?

JD: Grejen är att det är alltid svårt att veta och om man kan spekulera, men vi har ju inte någon av favoriterna egentligen. Nu har ju Outtrigger gått och blivit lite favoriter men förra året var det likadant. Då hade vi Robin Stjernberg och han var aldrig liksom högst utan han var femma eller sexa där nånstans, så det är svårt att veta.

LD: Vi har ju bara nykomlingar i år.

JD: Ja och det är lite det som är skillnaden eftersom Kempe fick liksom Oscar Zia, Alcazar, Sanna Nielsen och de stora grejerna, så då kan de inte sätta det mot varandra heller.

Det skulle vara tråkigt att fastna i en genre.

De här låtarna som ni ska tävla med skiljer sig ganska mycket från varandra. Har ni ingen slags stil som ni håller er till?

LD: Nej, jag tror inte det. Genomgående så tror jag att vi har ett tonspråk som går igenom alla melodier och alla låtar. Vi har ett sätt som vi gör våra melodier på, men sedan klär vi låtarna utifrån vad artisten vill ha, helt enkelt. Vi tycker det är jättekul och det skulle vara tråkigt att fastna i en genre, tycker vi i alla fall. Det är kanske många som föredrar det men vi vill nog testa på allting.

Vilken genre tycker ni bäst om att skriva?

JD: Personligen skulle jag vilja säga att jag är väldigt fokuserad på mainstream-pop och då kanske det är mer åt det hållet som jag gör med Ace Wilder, även om jag gillar metal och allt annat. Jag har själv spelat dödsmetall i ett band för längesedan när jag var femton år, så det ligger mig nära om hjärtat.

LD: Jag tyckte det var skitkul att göra metal! För mig var det nästan som en dröm som gick i uppfyllelse när jag skulle få skriva scream, det var jättekul! Jag har ju gjort pop så länge nu och jag kände verkligen för att göra det någon dag, så nu när vi varit i studion med Outtrigger har jag känt mig som en gammal tant, ha ha!

Är det ni som kommer till artisterna, eller är det de som kommer till er?

LD: I år har de kommit till oss. Skivbolagen har kontaktat oss, men inte Outtrigger faktiskt. De la upp en cover på ”You” och jag blev alldeles ”Wow!”, så jag skrev till sångaren i bandet, Simon, och sa ”Shit vad ni är grymma!”, och då hade han varit i kontakt med Anton Malmberg Hård af Segerstad så det blev ganska naturligt att det skulle bli samarbete mellan oss.

 

Outtrigger

Outtrigger

Om vi ska gå igenom bidragen, en och en, vad kan ni säga om Outtrigger? Där har jag ju hört någonting om att den hette ”Superman is dead” från början?

LD: Texten har väl olika betydelser för alla, men för mig som gjorde den så handlar den kanske om ett barn i en familj med missbruk på något sätt. Så därför såg jag framför mig hur han satt i ett lekrum och lekte med Superman, så kommer pappan in och slår upp dörren med sin flaska vodka eller vad det är. Så därför hette den ”Superman is dead”, men så gjorde vi om refrängen lite, för att inte skrämma upp barnen kanske, ha ha.

Har ni någon kul kuriosa kring ”Echo”?

LD: Vi inspirerades av en musikvideo. Skrillex ”First of the year”. Det är en video i slow-motion med en snubbe i en rock som går i en gränd bakom en flicka, som en typisk pedofil. Så går hon ner i en källare och han följer efter och när han kommer in där står flickan med ryggen vänd mot honom, och när han kommer närmare så vänder hon sig om så gör hon gester med händerna och slänger iväg honom i luften. Så han blir jätterädd och allt sånt.

Vi stängde ner ljudet på den här videon och så satte vi på ”Superman is dead”, eller ”Echo” som den nu heter, och vi kände bara ”Woah”. Då hade vi inte gjort texten färdigt men då fick man in den här känslan för nånting speciellt.

JD: Det roliga är att Outtrigger hade redan bestämt på att göra en cover på vinnarlåten, så det kunde lika gärna varit att de hade gjort en cover på Yohio’s ”Heartbreak Hotel”, så de väntade liksom på vinsten där och det coola med dem är att de verkligen var beredda på att göra det och det lät så bra, för det är inte alltid som alla covers är bra.

EKO

EKO

Om vi går vidare till EKO’s låt, ”Red”, den ligger väl inte ens i närheten av samma universum som Outtrigger? Hur kom den till?

LD: Det är något helt annat. Vi fick höra deras bidrag ”Yellow” som de vann med i ”Svensktoppen nästa”, när vi hörde den så fick vi en idé om hur vi ville gå med det.

JD: Men där blev vi kontaktade av dem och skivbolaget, så vad vi gjorde var att vi lyssnade på hur dem lät och vi har behållt kärnan i deras sound, för man vill inte för mycket heller. De har kvar sitt sound, men där har vi gjort den mer tillgänglig för Melodifestivalen för att den ska funka snabbt i TV. Lite 80-talsinfluenser med etnopop och sångerskan sjunger väldigt bra.

Varför tror ni att skivbolagen kom just till er?

LD: För att vi är så nice, ha ha!

JD: Vissa grejer är det flera som blir kontaktade, så blir det rätt låt som det blir. Vi har tävlat mot andra som är med i festivalen som vi gjort låtar till. Även EKO tror jag skrev låtar med några till.

LD: Det är bäst låt vinner där också, så det är ingen exklusivitet direkt.

Vad har ni för kul kuriosa kring ”Red” då?

LD: Det är två låtar som blev en, faktiskt. Det här är ett hopkok av deras idéer och våra idéer i en. Det är Anna som gör mycket melodier, även om de andra killarna också gör det, men framförallt Anna, men vårt tonspråk är också ganska likt, så det passade väldigt bra ihop.

JD: Vi började att presentera en hel låt där vi hade en helt annan vers, men då ville de ha sin egna vers så då körde vi på det. Låtarna kom till på olika sätt. Vi hade våran refräng och de hade deras vers.

 

Ace Wilder

Ace Wilder

Ace Wilder, om EKO var två låtar i en så känns det här som tre låtar i en?

LD: Fast det där är fel! Det är två låtar i en. Vi har gitarrgrejen i versen och sedan har vi det upptempo-grejen som kommer mitt i låten, så jag tycker tre är fel, men det är nog två låtar i en och det blev så. Vi tyckte det var så roligt med den ”Woah vad hände nu?”-effekten. Vi är jättekära i den låten.

JD: Det känns nytt och fräscht. Den skulle jag liksom lätt lyssna på, personligen. Men det är också en sån låt som vi inte har någon aning om folk kommer fatta den. Det kan gå helt fel eller så kommer folk älska det. Den är lite så här om man ska se på vad Avicii har gjort med housen. Vi har tänkt lite likadant på det för vi kanske tog mer hårdare element och Icona Pop-inspirerande och blandade det lite Simon & Garfunkel-gitarrer. Vi tycker det är ballt!

LD: Det är en chansning, men Ace är så skön, så henne kan man verkligen göra det här med, för hon är otroligt säker i sig själv.

Hur många bidrag skickade ni in i Melodifestivalen i år?

LD: Vi räknade väl ihop åtta-tio stycken totalt.

JD: Vi gjorde åtta stycken tillsammans, sedan gjorde Linnéa några utöver dem. Vi började med Outtrigger redan i maj när vi var i Malmö och vissa låtar har man fått göra om och kastat iväg.

Vad gör ni med de låtar som inte kommer med? Sparar ni dem eller släpper ni dem?

JD: Ibland kan man släppa dem, ibland hamnar de på en annan artist och ibland hamnar de kanske till den artisten som den var tänkt till på deras album. Om det är en bra låt så kan de ha ett liv efter ändå. Det är väl självklart målet, annars har man jobbat i onödan.

LD: ”Glow” med Manda var en sådan som vi skickade in förra året, men som inte kom med. Så ibland kan bra låtar gå och vila lite, för att de ska kunna hitta sitt hem igen.

14022014-_B021502-640

Joy Deb & Linnéa Deb tävlar i den tredje deltävlingen av Melodifestivalen 2014 som låtskrivare till ”Echo” (Outtrigger), ”Red” (EKO) och ”Busy Doin’ Nothin'” (Ace Wilder). Vad tycker du om deras låtar i Melodifestivalen? Kommentera nedan!