Under hela torsdagen pågår det repetitioner för fullt i Malmö Arena inför den första deltävlingen av Melodifestivalen 2014. Poplights utsända reportrar är på plats hela dagen och levererar senaste nytt från repetitionerna i Malmö Arena.

Idag ska alla åtta bidrag som tävlar i Melodifestivalen på lördag repetera för första gången på scen. Repetitionerna varar i cirka 35 minuter per artist och det mesta som ska repeteras in är kameravinklar och allt för att få till det tekniska i deras uppträdanden. Varje artist hinner sjunga igenom sitt bidrag ungefär tre-fyra gånger på scen.

Detta är det första av fyra repetitionstillfällen som artisterna får på scen. Imorgon under dagen på fredagen får artisterna ytterligare en halvtimmas reptid för sig själva, följt av ett genrep på kvällen och ett genrep på lördagseftermiddagen.

På plats i Malmö från Poplight är Mika Gredegård, Ludvig Alfredsson och fotograf Mattz Birath. Vi kommer att under dagen rapportera direkt från repetitionerna och allting som sker under repetitionerna kommer ni att kunna läsa nedan.

PS! Glöm inte att följa oss på twitter för de allra senaste uppdateringarna.

Repetitionsschemat för torsdagen

10:50 – Yohio (”To the end”)
11:35 – Mahan Moin (”Aleo”)

(kl 12:10 – 12:25 – Kaffepaus)

12:35 – Linus Svenning (”Bröder”)
13:10 – Elisa Lindström (”Casanova”)

(kl 13:45 – 14:30 – Presskonferens med artisterna)

14:50 – Alvaro Estrella (”Bedroom”)
15:30 – Ellen Benediktson (”Songbird”)
16:05 – Sylvester Schlegel (”Bygdens son”)
16:40 – Helena Paparizou (”Survivor”)

1. YOHIO – ”To the end”

Nu är en tredjedel av Poplight på plats i arenan och har precis sett Yohio köra sin låt för första gången. Scenografin och banduppsättningen känns likadant som förra året, minus en snurrande platta. Det låter väldigt mycket ”Tell the world I’m here” möter ”Heartbreak Hotel”.

Yohio sparar väldigt mycket på rösten och ger inte fullt ut, liksom de flesta i hans tre-manna kompband. Det är trots allt bara ett tekniskt rep för att sätta kameror och det är först imorgon som de borde ge lite mer.

Framåt slutet i ett stick lägger sig Yohio på scenkanten och när sista refrängen drar igång slänger han ur sig nån eldsflamma ur sin hand. Det har väl gått lite så där än så länge, men han har mycket reptid kvar både idag och imorgon, så det ska bli spännande att se hur det ser ut i slutändan.

(OBS! Vi ber om ursäkt på förhand för de dåliga bilderna – men vår riktiga fotograf kommer i eftermiddag, så ni får nöja er med dessa bilder så länge :-) )

DSC_1308

2. Mahan Moin – ”Aleo”

Mahan gör ett dansant nummer med lite persiska influenser. Hon har fem dansare på scen och ljussättningen är orangefärgad. På scen har hon dessutom nått slags fönster med gardiner som får en blåsande effekt av en Carola-fläkt som står bakom Hela numret börjar kännas lite som något Azerbajdzjan kunde leverera i Eurovision – det är ju trots allt samma låtskrivare, Anders Wrethovsom skrev Azerbajdzjans bidrag 2009, ”Always”.

De sparar på koreografin som de brukar göra under första repetitionerna och det är överlag ett väldigt snyggt nummer.

Om man föreställer sig det här på en Eurovision-scen så är den faktiskt inte alls chanslös där, det komplicerade blir ju bara att ta sig dit, men jag kan mycket väl föreställa mig denna på en Eurovision-scen.

I den näst sista genomgången har de lagt på ett tunt röklager på scengolvet och det lilla ”fönstret” med gardinerna rullar in först mot slutet. Precis i slutet till den sista sekunden smäller det till lite pnuttefjutt-eld vid scenkanten… typiskt när jag hade förväntat mig mera eld och lågor när de hade tagit sig tid att rigga upp med pyrot och allt, så blir det bara en liten tumnagel… men i den sista genomgången då blev det mera eld.

3. Linus Svenning – ”Bröder”

Linus börjar att sjunga ”Bröder” ute på catwalken och rör sig sedan mot scenen efter två minuter. I ett stråkparti när han sedan går upp mot scenen visar de hemmagjorda filmsnuttar från han och hans bror när de var yngre. Det här är bara så starkt och jag blir ärligt talat tårögd av det här. Linus kommer bli helt livsfarlig på lördag och jag tror många kommer att ringa in och rösta på det här.

I den första genomgången tappade Linus texten i början och det blir lite komplicerat med ljuset och TV-kamerorna. I den andra genomgången har de bättrat på ljussättningen och de börjar få ordning på klippschemat.

I den tredje genomgången lägger de på lite tungrök på catwalken som Linus står på i början. Efter första refrängen rör han sig upp mot satellitscenen och sjunger andra refrängen där. När Linus sedan går upp på den stora scenen så är han ensam på scen tillsammans med bilderna från hans uppväxt med sin bror.  Väldigt berörande.

Och nu är vår fotograf Mattz Birath på plats – så nu får ni någorlunda bättre bilder än mina halvkrassa fotografier.

4. Elisa Lindström – ”Casanova”

Det står en guldfärgad halvcirkel-formad trappa på scen som man brukar se i Melodifestivalen. På scenen har Elisa sex manliga dansare och en av dem ska agera ”Casanovan”. Det här är så typiskt turboschlager á la Linda Bengtzing. Detta kommer utan tvekan bli favorit på lågstadiediscot på Toltorpsskolan och på landets gayklubbar… det är väl ett kul litet inslag efter Svennings dramatiska rockpop-ballad.

”Casanova” har precis alla ingredienser som en schlagerlåt ska ha. Dansbandssoundet, Carola-fläkten, konstiga nödrim i klass med Tomas Ledins ”Knivhuggarrock”… och så givetvis konfettiregn över publiken på toppen av det hela.. Detta är inget jag hade lyssnat på frivilligt, men jag hade förmodligen blivit helt crazy om de hade spelat denna ute på schlagerklubbarna.

5. Alvaro Estrella – ”Bedroom”

Alvaro sjunger ”Boom boom boom” och har ställt till det med en ordentlig show på scenen. Alvaro börjar på toppen av ett podie på scenen och går sedan ner för att ställa sig på ett rullband med ett mickstativ. Rullbandet rullar fram och tillbaka likt Grekland 2009. Framåt slutet ställer sig Alvaro på toppen av en glaskub och jag funderar på om det kommer vara några tillagda effekter. Förutom Alvaro på scen har han två gitarrister, två dansare som körar och en trummis.

Det här är ingen ny Anton Ewald som man kan tro i och med att Alvaro gått lite i samma spår som Anton. ”Bedroom” passar 34-åriga Alvaro än låt säga en 21-årig Anton Ewald. Låten kommer spelas flitigt på radio kan man nog påstå.

Genom de flesta genomgångar som Alvaro kör sin ”Bedroom” så sätter han det mesta. Han sparar väl på rösten som alla gör, men det är inget jag lägger märke till. Det enda problemet är när de ska komma in med glaslådan som Alvaro hoppar upp på i slutet.

 

6. Ellen Benediktson – ”Songbird”

Ellen står ute på satellitscenen i hela sitt nummer alldeles ensam med sitt mikrofonstativ. Från taket har de hissat ner stora spotlights som lyser på halv styrka. Det är en del gitarrer i låten och den går mycket i Singer/Songwriter-kategorin, men trots det finns det inga gitarrer på scen.

Ellen har stor hjälp till att hon går ut med startnummer 6. Hon har en ganska så unik sångröst och lär väl ha gjort sina klasskamrater avundsjuka när Christer Björkman valde ut henne till att vara med i Melodifestivalen. ”Songbird” är lite i stuket mellan ”This is my life” och ”Trying to recall”, fast med en sångröst som är ljusår bättre än vad Bergendahl och Lindberg hade.

Det är en tuff konkurrens i startfältet, så vi får ju se hur det går på lördag.

7. Sylvester Schlegel – ”Bygdens son”

Sylvester trummade i The Ark förut och nu tar han steget ut som solo. Det känns fortfarande dock lite The Ark på scenen när färgerna är svartvita och det står lite vintage-instrument på scen. Låtmässigt så känns det väldigt mycket Håkan Hellström och Sylvester sjunger väldigt detaljerat om sin uppväxt och är mer geografiskt korrekt än Elisa Lindström.

Första genomgången är lite halvknackig och det är vissa bilder som inte sitter. Sylvester spelar gitarr och börjar med att stå på den vänstra sidan av scenen och rör sig sedan utåt. På scen finns ett trumset, två Vox-förstärkare med vita fenderkablar och en Yamaha-cp80. Totalt är det sex personer på scenen.

Sylvester kan få det svårt på lördag då konkurrensen är stenhårt. Jag tror detta är något som kommer växa på mig efter ett tag, men men, vi får se.

8. Helena Paparizou – ”Survivor”

Nu kommer den stora artisten som många kommer att ha höga förväntningar på. Helena står helt ensam på scen och ljusriggarna i taket har hissats ner till marknivå och färgerna är blå, vita och i slutet blir det guldfärgat med ljussättningen. Mika som sitter bredvid och gråter och tycker detta är jättebra, för mig har ”wow”-känslan uteblivit efter första genomgången.

Numret förhöjer låten, men jag vill helst inte se detta på Eurovision-scenen i Köpenhamn. Det är inget man dansar till utan något som man hör på radion, och det är lite där problemet ligger – det här är precis vad man hör i radion. Refrängen låter väldigt mycket som Alicia Keys’ ”Girl on Fire”. Jag får nog ge låten några fler lyssningar innan jag kan börja gilla detta.

Under det sista repet hade de lagt på tungrök på scenen i början av numret och framåt slutet kom det in lite pyro i form av glitterfontäner. Jag kände dock att pyrot kunde haft en bättre timing än var den hamnade, så jag hoppas de kommer att flytta lite på det.

 

Nu är repetitionerna slut för idag. Imorgon fortsätter repetitionerna och då läggs det hårdare krav på artisterna när de ska repa med scenkläder och hela det kalaset. Välkomna då!

Foto: Mattz Birath, Poplight