(c) Jonatan Staaf, Poplight

(c) Jonatan Staaf, Poplight

Idag på fredagen presenterade EBU reglerna inför nästa års Eurovision Song Contest med några viktiga förändringar inom röstningsproceduren för varje lands nationella jury. Detta för att ”öka öppenheten” för att få ett så giltigt resultat som möjligt. Men detta lämnar givetvis en del tankeställare…

Om jag förstått det nya regelverket rätt så ska jag försöka förklara regeländringarna så kort och koncist som möjligt, så är det som följer:

  • Jurymedlemmarnas namn kommer att avslöjas 1 maj av EBU, dvs. innan tävlingen går av stapeln. Det är även obligatoriskt att kommentatorn måste i sändning läsa upp vilka som sitter i juryn inför tittarna.
  • En jurymedlem som varit med de senaste två åren i den nationella juryn får INTE vara med nästa år.
  • Varje jurymedlem ska rangordna sina bidrag individuellt och oberoende från andra medlemmar. Efter finalen kommer dessa att göras offentligt, tillsammans med ett så kallat ”split-result”, ett fördelat resultat, mellan tittarna och juryn för varje land.
  • Det är obligatoriskt att en jurymedlem måste jobba inom musikbranschen. Dessa inkluderar radio-DJs, artister, kompositörer, textförfattare till musik och producenter.
  • En ny sida kommer att öppnas upp där både tittarna och jurymedlemmarna kan rapportera om eventuellt röstningsfusk, så detta kan undersökas av arrangörerna, tävlingens röstningspartner Digame och PwC, som överser röstningsproceduren.

Så, det första jag tänker på är hur detta egentligen ska kunna gynna ett rättvist resultat?

Jag tänker mest på att de publicerar namnen på jurymedlemmarna några veckor innan tävlingen. Det blir mycket enklare att veta vem man ska muta och även om det är ett krav att de ska rösta oberoende (”independently”) så lär jurymedlemmarna vara i en ganska utsatt position, då många kommer säkert höra av sig till dem och säga ”Rösta på det här landet annars…”.

Mycket är ju till följd från alla de fuskanklagelser som kastats omkring den senaste tiden, där Azerbajdzjan ständigt haft en central roll, men nu har även Makedonien dragits in i cirkusen.

Det är givetvis bra att EBU väljer att vara så redovisande som möjligt och Eurovisionbossen Jon Ola Sand menar att ”det ska synas tydligt för deltagarna, tittarna, pressen och fansen hur det går till för att få fram ett giltigt resultat”. Jag kan fortfarande inte tvätta ur mina bilder i huvudet om hur mycket enklare det blir för olika jurymedlemmar att köpa/byta/sälja röster med varandra, men jag antar att det blir enklare att lista ut i och med att varje jurymedlems individuella rangordning presenteras offentligt, så vid misstankar om röstfusk kan EBU spåra detta på ett enklare sätt.

Här kan ni läsa mer om reglerna på Eurovision.tv och här hittar ni regelverket.

Vad tror ni om de nya reglerna? Kommentera nedan!

Om författaren:

Ludvig Alfredsson Ludvig Alfredsson (125 inlägg)

Mitt namn är Ludvig, är 23 år gammal och bor i Göteborg. Skulle beskriva mig själv som mångsysslare och mitt intresse för Melodifestivalen kom "redan" 2005 och intresset för ESC kom igång på allvar så "tidigt" som 2010. Några av mina favoritbidrag i MF är "Euphoria" (Loreen, 2012), "Temple of Love" (BWO, 2006) och "Paris" (Jay-Jay Johanson, 2013) och favoriter i ESC inkluderar "Ovo je balkan" (Serbien, 2010), "Lane Moje" (Serbien Montenegro, 2004) och så klart "Euphoria" (Sverige, 2012).